Spěch po roce a půl: Ministerstvo chce sanovat svah u D8 bez soutěže

Prackovice nad Labem (Litoměřicko) – Na sanaci úseku dálnice D8 u Litochovic nad Labem poškozeného loňským sesuvem podmáčeného svahu nechce ministerstvo dopravy pořádat otevřenou soutěž. Ministr Antonín Prachař (ANO) si chce od vlády nechat posvětit přímé zadání zakázky firmě Eurovia, která celou D8 v Českém středohoří staví. Snahu zadat 72milionového kontraktu bez výběrového řízení zdůvodňuje ministerstvo potřebou sanaci poškozené dálnic urychlit.

Ministerstvo dopravy zdůvodnilo snahu zadat bez výběrového řízení 72milionový kontrakt na odstranění závalu a sanaci nestabilního svahu urychlit. „Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese,“ stojí v dokumentu, který předloží ministr Prachař v pondělí vládě ke schválení.

Eurovia, která měla před sesuvem dálnici u Litochovic již téměř hotovu, by v případě, že dostane zakázku přímo, měla urychleně odtěžit nestabilní zeminu, stabilizovat svah a vytvořit retenční nádrž pro shromažďování dešťové vody. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold zdůraznil, že součástí zakázky nebude oprava dálnice ukryté téměř rok a půl pod nánosem zeminy. Další stavební práce podle něj nebudou po stabilizaci svahu tak urgentní a ministerstvo jejich dodavatele vybere později.

Za odstranění svahu je ministerstvo ochotné zaplatit 72 milionů korun. Společnost AZ Konzult, která na místě provedla geologický průzkum a připravila projekt sanace, vyčíslila náklady na 90 milionů, ministerstvo je však přesvědčeno, že kdyby vypsalo otevřené řízení, podařilo by se sumu snížit o pětinu. Tomu má také odpovídat nabídka pro Eurovii.

Půda se na dálnici a také sousední železniční trať (Lovosice–Teplice) a část kamenolomu Dobkovičky sesunula loni 7. června po vydatných deštích. Nastala tak další komplikace při stavbě dálnice přes České středohoří. Kvůli sporům s ekologickými sdruženími, která požadovala jinou trasu, došlo při stavbě ke mnohaletému zpoždění. Na sporném území začaly až loni, krátce před sesuvem. Samotné místo, kde k sesuvu došlo, však bylo již téměř hotové a čekalo jen na dokončení celé stavby. Geologický průzkum proběhl u Litochovic letos na jaře. V září odmítl ústecký hejtman vyhlásit stav nebezpečí, který by ministerstvu usnadnil přímé zadání zakázky.