Ministerstvo dopravy zdůvodnilo snahu zadat bez výběrového řízení 72milionový kontrakt na odstranění závalu a sanaci nestabilního svahu urychlit. „Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese,“ stojí v dokumentu, který předloží ministr Prachař v pondělí vládě ke schválení.
Eurovia, která měla před sesuvem dálnici u Litochovic již téměř hotovu, by v případě, že dostane zakázku přímo, měla urychleně odtěžit nestabilní zeminu, stabilizovat svah a vytvořit retenční nádrž pro shromažďování dešťové vody. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold zdůraznil, že součástí zakázky nebude oprava dálnice ukryté téměř rok a půl pod nánosem zeminy. Další stavební práce podle něj nebudou po stabilizaci svahu tak urgentní a ministerstvo jejich dodavatele vybere později.
Za odstranění svahu je ministerstvo ochotné zaplatit 72 milionů korun. Společnost AZ Konzult, která na místě provedla geologický průzkum a připravila projekt sanace, vyčíslila náklady na 90 milionů, ministerstvo je však přesvědčeno, že kdyby vypsalo otevřené řízení, podařilo by se sumu snížit o pětinu. Tomu má také odpovídat nabídka pro Eurovii.
Půda se na dálnici a také sousední železniční trať (Lovosice–Teplice) a část kamenolomu Dobkovičky sesunula loni 7. června po vydatných deštích. Nastala tak další komplikace při stavbě dálnice přes České středohoří. Kvůli sporům s ekologickými sdruženími, která požadovala jinou trasu, došlo při stavbě ke mnohaletému zpoždění. Na sporném území začaly až loni, krátce před sesuvem. Samotné místo, kde k sesuvu došlo, však bylo již téměř hotové a čekalo jen na dokončení celé stavby. Geologický průzkum proběhl u Litochovic letos na jaře. V září odmítl ústecký hejtman vyhlásit stav nebezpečí, který by ministerstvu usnadnil přímé zadání zakázky.