K potopení jihokorejského trajektu přispělo příliš mnoho nákladu

Soul - Tragédii jihokorejského trajektu, který se potopil minulý měsíc a v němž zahynulo více než 260 lidí, dílem způsobilo i přetížení lodi příliš velkým množstvím nákladu, který nebyl správně upevněn. Informoval o tom v prohlášení společný tým policie a žaloby, z nějž citoval zpravodajský server CNN. Jihokorejská vláda navíc až tři týdny po potopení trajektu přiznala, že špatně spočetla přeživší pasažéry. Místo 174 jich je pouze 172.

Šéf jihokorejské pobřežní stráže Kim Sok-kjon dnes oznámil, že nehodu trajektu Sewol, který se potopil 16. dubna u západních břehů Korejského poloostrova, přežilo pouze 172 ze 476 lidí na palubě. Od 18. dubna přitom úřady opakovaly údaj 174 zachráněných.

Kim také sdělil, že se pohřešuje o dvě osoby víc, než úřady dříve tvrdily. Noví nezvěstní jsou čínští státní příslušníci. Podle nových údajů se předpokládá, že počet obětí katastrofy dosáhne 304. Potápěči zatím našli 269 těl, po zbývajících 35 stále pátrají v útrobách plavidla. Více než 80 procent mrtvých tvoří žáci stejné střední školy, kteří lodí jeli na školní výlet na ostrov Čedžu.

Potopení trajektu způsobil i nezajištěný náklad (zdroj: ČT24)

Včera navíc na místě nehody zahynul zkušený potápěč. Sám mrtvá těla z vraku lodi lovil - po pěti minutách pod hladinou ho z 25 metrů bezvládného vytáhli kolegové. „I když ho ostatní potápěči vytáhli, nemohl už dýchat, protože byl v bezvědomí,“ prohlásil mluvčí záchranných operací Ko Myung-seok. Potopenou loď obalí pátrací týmy sítěmi.

Tým policistů a žalobců podle zpravodajského serveru CNN prohlásil, že tragédii trajektu dílem způsobilo i přetížení lodi příliš velkým množstvím nákladu, který nebyl správně upevněn.

Je to vůbec poprvé, co jihokorejští vyšetřovatelé oficiálně zveřejnili příčinu, která podle nich vedla k potopení trajektu Sewol 16. dubna. Na palubě měl 467 cestujících a členů posádky - včetně více než 300 středoškoláků jedoucích na školní výlet. O přetížení plavidla se však už od počátku hovořilo neoficiálně.

Podle vyšetřovatelů náklad více než dvakrát převyšoval limit lodi. Navíc nebyl správně upevněný a to přispělo k potopení plavidla, upřesnil žalobce Jang Čung-čin. „Uvazovací lana, která měla držet náklad na místě, byla volná a část posádky ani nevěděla, jak je správně používat,“ dodal.

Vyšetřovatelé prověřovali především možnost, že se loď převrátila, protože se náklad posunul a trajekt tak ztratil rovnováhu. Podle dokladů, které vyšetřovatelé zabavili v kancelářích provozovatele trajektu, nebyla osudná plavba první, při níž byla loď přetížená. Od března 2013, kdy se trajekt začal plavit, vezl přetížený náklad v celkem 139 případech, dodali vyšetřovatelé.

Za náklad navíc vydělala podle vyšetřovatelů společnost Cheonghaejin Marine 62 milionů jihokorejských wonů (asi 1,24 milionu korun). Za všechny náklady nad limit za rok provozu pak profit dosáhl tří miliard wonů (téměř 60 milionů korun).