Žižkovské nádraží se stane kulturním centrem

Praha – Památkově chráněné Žižkovské nádraží se v budoucnu stane kulturním centrem. Mohl by tu sídlit Národní filmový archiv, nebo by ve funkcionalistické budově mohlo najít výstavní prostory Uměleckoprůmyslové či Národní technické muzeum, řekl při dnešním podpisu memoranda ministr kultury Daniel Hermann. Městská část Prahy 3 se dlouhodobě snaží o revitalizaci funkcionalistické stavby, například v červnu se tak areál nádraží zapojí do hudebního festivalu United Islands.

Memorandum o spolupráci podepsal Herman spolu se zástupci Prahy, Českých drah a developera. Kolem osudu nádraží se vedou bouřlivé diskuse už několik let. Dohoda na tom, kdo zaplatí nákladnou rekonstrukci objemné stavby, ale stále není. „Žižkovské nádraží je mimořádný objekt, který si zaslouží mimořádnou ochranu,“ řekl ministr. „Jedině ve spolupráci s partnery bude možné jej realizovat,“ doplnil.

Společnost Žižkov station development, která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group, původně plánovala rozsáhlou výstavbu, jíž mělo nádraží ustoupit. Proti demolici se ale postavila část odborné i laické veřejnosti. Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží, které stojí na rozsáhlých nevyužívaných pozemcích, musí být zachováno. Původní plány na výstavbu nové městské čtvrti ale i nadále trvají. Nádraží se stane jejím centrem.

Luděk Sekyra, vlastník Sekyra group, je zároveň klíčovým partnerem lidovců, jimž dal loni okolo 4 milionů korun. Hlavní město je z developerského hlediska Sekyrovým rajonem. „Podpořil jsem lidovce, protože si myslím, že KDU je tradiční politickou stranou s 30 tisíci členy. Lidová strana je ukotvena v tradiční evropské politické kultuře,“ vysvětluje Sekyra svoje sponzorství. Nutno dodat, že by se mu investice do lidovců na vládní a komunální úrovni mohla vyplatit. Developerské projekty na nákladovém nádraží Žižkov brzdí právě památková ochrana. Ministr kultury Herman by teoreticky památkovou ochranu mohl zrušit. Sekyra má dále rozjeté rozsáhlé projekty na Rohanském nábřeží či Smíchovském nádraží.

Otevřela se však otázka dalšího využití obrovské památkově chráněné budovy. Už v loňském roce se v areálu uskutečnilo několik kulturních a společenských akcí. Program bude pokračovat i v letošním roce. Nad dlouhodobým využitím a především nad tím, kdo případné převzetí a rekonstrukci budovy zaplatí, však stále visí otazníky. Konkrétní plány a další postup chce radnice spolu s majitelem a developerem představit v červnu, řekl místostarosta Matěj Stropnický (ŽnS).

Na území nákladového nádraží Žižkov vzniká nová kulturní scéna. Areál loni nabyl statusu kulturní památky, což jeho budoucnost prozatím změnilo. Od jara do podzimu se zde bude hrát divadlo, pořádat výstavy i koncerty. Vloni se v protorách nádraží konal Designblok a Bienále, letos se kulturní pásmo výstav, koncertů a divadelních vystoupení nezastaví od dubna do října.  

Revitalizace je otázkou několika let

Revitalizace kulturní památky by mohla začít po změně územního plánu nejdřív za 3 roky. Představy developera, památkářů i radních se shodují v tom, že by nádraží poskytlo zázemí různým kulturním institucím. Leoš Anderle ze společnosti Sekyra Group už dříve uvedl, že cestu vidí ve spojení neziskového sektoru s komerčním. Pomoci by měly také státní instituce. Náklady na konverzi totiž překračují možnosti městské části i developera, upozornil. 

Stěhovat by se sem měl i Národní filmový archiv, který zatím sídlí ve stísněných prostorách v havarijním technickém stavu. „Nová budova archivu konečně zahrne pod jednu střechu všechny činnosti, které archiv dělá, počínaje dvěma kinosály přes knihovnu, výstavní prostory po odborná pracoviště,“ uvedl ředitel NFA Michal Bregant. „Jde nám o získání sídla, depozitáře zůstanou za Prahou,“ upřesnil ředitel s tím, že podle kapacitní architektonické studie odpovídá přední budova nádraží nárokům archivu.

Stavba z 30. let patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.

Nákladové nádraží Žižkov bylo vybudováno v roce 1936 jako koncové velkokapacitní nádraží, sloužící k překládce a skladování zboží. Funkcionalistické industriální budovy jsou architekty velmi ceněny. S nárůstem kamionové dopravy ztrácelo nádraží postupně na významu a v roce 2002 byl provoz ukončen. V současné době využívají areál logistické, spediční a velkoobchodní společnosti jako sklady. Budovy však postupně chátrají.