Veřejná doprava v Moravskoslezském kraji přechází na čipové karty

Ostrava - Z veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji postupně zmizí papírové kupony. Cílem je, aby bylo možné jezdit po celém regionu na jedinou čipovou kartu. Od konce února končí platnost papírových půlročních a ročních jízdenek, které nahradí takzvaná ODISka. Loni v říjnu skončily studentské papírové kupony, letos na podzim přejdou na čipové karty školáci. Od příštího roku by si je měli v regionu pořídit všichni, kdo pravidelně jezdí hromadnou dopravou.

Do integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje, který se začal tvořit na konci devadesátých let, patří dopravní podniky a společnosti většiny měst - Ostravy, Frýdku-Místku, Havířova, Karviné, Opavy, ARRIVA MORAVA pokrývající další města, České dráhy nebo GW Train Regio. Systém se postupně rozšiřuje. Za zřízení jednotné karty pro integrovaný dopravní systém už zaplatila společnost Koordinátor ODIS dvacet milionů korun.

Cestující stojí karta 130 korun. Dopravci ji prodávají ve svých obchodech nebo si ji lidé mohou objednat přes internet, například na stránkách Dopravního podniku Ostrava. „Pokud nejde o držitele slev, je možné ji dostat do dvou až tří dnů domů poštou,“ uvedl mluvčí dopravce Miroslav Albrecht.

K přechodu na čipové karty lákají slevy

K přechodu z papírových kuponů na čipovou kartu dopravní podnik cestující motivuje různými slevami. Například snížením ceny za jízdné na čtyři zóny, výhodnější je i karta pro seniory nad 70 let. „Kupuji si kupon na tři měsíce. Dosud jsem platila 880 korun, teď budu platit 670 korun a budu mít o dvě zóny víc,“ pochvaluje si cestující Božena Nováková.

Plná tramvaj
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Čipovou kartu si dnes koupila také Hana Gajdová z Kopřivnice, která jezdí do práce do Ostravy vlakem, autobusem i tramvají. „Přijde mě to teď levněji asi o 500 korun,“ říká žena. Od neděle budou ODISku potřebovat všichni dospělí, kteří chtějí při cestách Moravskoslezským krajem využívat dlouhodobou půlroční nebo roční jízdenku. „Aktuálně se to týká obyčejného jízdného a lidí nad sedmdesát let. Postupně přijdou na řadu další skupiny cestujících, které budou o změnách včas informovány,“ uvedl jednatel firmy Koordinátor ODIS Aleš Stejskal.

ODISka také jako elektronická peněženka

U některých dopravců je možné kartu využívat i jako elektronickou peněženku. Ještě letos by mělo být možné takto platit i v Dopravním podniku Ostrava a ve vlacích Českých drah. Bezhotovostní čipové karty zavádí v hromadné dopravě stále více společností a dopravců. V Praze slouží od roku 2008 jako nosič elektronických jízdenek Opencard. Dodnes je to předmětem sporů a žalob.

Veřejná doprava v kraji přechází na čipové karty (zdroj: ČT24)