Ústí nad Labem – Jako o rekonstrukci rodinné tragédie nebo detektivce hrané od konce mluví o hře rakouského dramatika Erika Palmetshofera divadelníci z Činoherního studia. „Intelektuální frašku“ Hamlet je mrtev. Bez tíže uvádí ústecká scéna v české premiéře. Souvislost se Shakespearovou hrou je velmi volná.
Tak nám zabili Hamleta
V pojetí Činoherního studia se hra zabývá otázkami soužití mezi třemi generacemi: prarodičů, rodičů a jejich dětí. „Děti“ jsou ale již dospělí třicátníci a je možné tušit i brzký nástup čtvrté generace. Představení začíná setkáním dávných kamarádů z doby dospívání na pohřbu, který se koná ve stejný den jako oslava pětadevadesátých narozenin babičky. Od té chvíle se pak odvíjí rekonstrukce spletitých životních příběhů.
„Ewald Palmetshofer otevírá řadu témat spjatých s otázkami ekologické krize a globalizace, s hledáním identity a životního smyslu a s problémy současné rodiny,“ dodala tajemnice „Činoheráku“ Jaroslava Kamešová.
Hru Hamlet je mrtev. Bez tíže napsal současný rakouský dramatik jako svoji čtvrtou v roce 2007. Používá v ní ostré filmové střihy, opakované a nedokončené věty, často bez sloves. „Je to snaha začít znovu správně. Říct to, jak to má být. Ale nějak to nejde,“ vysvětluje překladatelka hry Veronika Musilová Kyrianová. Děj je navíc vyprávěn „pozpátku“. „Až na konci uvidí diváci celý obraz. Je to taková skládanka, věřím, že ji přečtou,“ doufá režisér David Šiktanc.
Hra podle něho ukazuje, jak vypadá dnešní moderní evropské divadlo a jakým jazykem mluví. Inscenace, které reagují na dění u nás i ve světě, jsou právě těmi, které by chtěl ústecký soubor představit ve své čtyřicáté sezoně. „Naše cesta je moderní divadlo, se všemi odbočkami, které toto slovo nabízí,“ podotkl umělecký šéf Filip Nuckolls.
Rakouského Hamleta v české premiéře odehraje Činoherní studio v pátek 9. prosince. V představení vystoupí Matúš Bukovčan, Nataša Gáčová, Jan Jankovský, Petr Panzenberger, Anita Krausová a Anna Fišerová.