Stále víc obcí si nechává instalovat radary. Kolín však možná svou nulovou toleranci přehodnotí

6 minut
Události: Rychlostní radary v Liberci, Kolíně i jinde
Zdroj: ČT24

Přibývá obcí, které si na svém území nechávají instalovat radary měřící rychlost projíždějících řidičů. Pro obce je hlavním důvodem posílení bezpečnosti. Ostatně na rychlou jízdu řidičů je často upozorňují jejich obyvatelé. Pozornost vzbudil případ Kolína, kde posílají pokuty i za minimální překročení povolené rychlosti. Radnice však bude jednat o tom, zda svou nulovou toleranci nepřehodnotí.

Liberec nechal na silnici vedoucí na Ještěd zavést jak měření úsekové, tak měření okamžité rychlosti. Radary město umístilo na obou koncích zhruba osmisetmetrového úseku.

„Na začátku jsme samozřejmě dělali prvotní měření, abychom zjistili stav. Ukázalo se, že je zde vysoké procento řidičů, kteří překračují rychlost,“ uvedla mluvčí Městské policie Liberec Daniela Bušková. Za pronájem radarů město zaplatí za pět let na čtyři a půl milionu korun.

„Říká se, že důvod (pro instalaci radarů) je finanční, že obce z toho mají finanční profit. Já si to úplně nemyslím, pořízení radarů není úplně jednoduchá záležitost, je to v řádu milionů korun,“ uvedla předsedkyně Sdružení místních samospráv ČR Eliška Olšáková (STAN).

Ve Srubci počet porušení rychlosti významně klesl


Například jihočeská obec Srubec má radary deset dní. Hrozba pokutou zabrala, domnívá se starostka Lenka Malá (STAN). I zde nejdříve provedli zkušební měření. To zaznamenalo zhruba patnáct tisíc případů porušení rychlosti za týden. S radarem jejich počet významně klesl.

Výrazným snížením počtu přestupků argumentuje i náměstek primátorky Českých Budějovic Lubomír Bureš (ODS): „Za prvních osm dní máme 172 přestupků. Což je o dva řády nižší číslo než při tom měření zkušebním.“

Už pět let mají radar v Jihlavě. Za první rok fungování přinesl do městské kasy necelých sedmnáct milionů korun. Dnes už je to méně. V miliardovém rozpočtu Jihlavy je to zanedbatelná částka, uvedl tiskový mluvčí magistrátu Radovan Daněk.

Seznam kamer lze najít na stránce dopravní info.cz, upozorňují na ně také některé navigace.

Kolín svůj tvrdý přístup posoudí

Vedení středočeského Kolína si radary pochvaluje. Podle starosty pomohly jednoznačně zklidnit provoz na příjezdech do centra. Spor se ale vede o takzvanou nulovou toleranci – pokutu dostanou i řidiči, kteří překročí limit například jen o dva kilometry v hodině.

Na úsekové měření narazí řidiči například na hlavním průtahu městem. V okolí je totiž řada škol, školek a přechodů. A podle vedení Kolína je to také místo, kde řidiči často překračují maximální povolenou rychlost.

Od loňského září už kolínský odbor dopravy rozeslal řidičům více než osmnáct tisíc výzev. Předtím jich bylo za celkem dva a půl roku zhruba polovina. Přibyly ale dva měřené úseky. A také se zpřísnily podmínky. Výsledkem je to, že většina (přes osmdesát procent) pokut je za rychlost do 55 kilometrů v hodině, což městu vynese po dvou stovkách. Pokud se odečtou náklady na odeslání výzvy, tak ještě méně.

„Účelem úsekového měření rozhodně není generovat zisk, ale přispět k bezpečnosti silničního provozu. (...) V současné době je náš postup stále stejný, nicméně vyhodnocujeme a s našimi právními zástupci analyzujeme novou metodiku ministerstva dopravy,“ uvedla tajemnice Městského úřadu Kolín Monika Pohůnková.

Kolínská radnice se hájí tím, že se dosud řídila stanoviskem ministerstva vnitra. To doporučovalo nulovou toleranci. Ministerstvo dopravy je ale jiného názoru. „Při měření mají být zohledněny místní podmínky, což obcím umožňuje stanovit si ten limit individuálně,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Kolínská radnice chce proto měření rychlosti ve městě znovu řešit v nadcházejícím týdnu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 21 mminutami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 40 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 14 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...