Kvůli špatnému stavu kolejí musí vlaky na trati mezi Nymburkem a Velkým Osekem jezdit pomaleji a nabírají zpoždění. Středočeský kraj kvůli špatnému stavu obvinil Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) ze zanedbání údržby. Ta ovšem pochybení odmítá s tím, že na opravu všech tratí nemá peníze. Dvě drobnější opravy provede správa už v březnu, kompletní rekonstrukci pak připravuje na červen.
Špatný stav kolejí brzdí vlaky mezi Nymburkem a Poděbrady
Normálně by vlaky za Nymburkem jezdily až 120kilometrovou rychlostí, kvůli drobným prasklinám v kolejích ale musí zpomalit na rychlost 70 km/hod a nabírají až čtvrthodinová zpoždění. „Na této trati proběhla pravidelná kontrola, včetně defektoskopie. Na základě těchto zjištění jsme provedli snížení rychlosti, abychom dodrželi stoprocentní bezpečnost železničního provozu,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačínský.
Mikroskopické praskliny ale nejsou jediným problémem na trati z Lysé nad Labem do Velkého Oseku. Na některých místech se zvětšuje i rozchod kolejí. Poslední velkou opravou prošla tato trať na konci 80. let minulého století, ještě v době Československých drah. „Chyba nastala právě v dlouhodobém zanedbávání údržby. Do trati se investovalo jen velmi málo a opravovaly se jen ty nekritičtější úseky,“ tvrdí předseda spolku Za bezpečnou železnici Radim Kamler.
Hejtman Středočeského kraje Miloš Patera upozorňuje, že kraj už dvakrát vyzýval SŽDC, aby se začala věcí zabývat. Kraj má obavy, aby se neopakovala podobná nehoda jako v Dřísech na Mělnicku. Kvůli prasklé koleji tam loni v listopadu vykolejil vlak s naftou a čpavkem a dvě cisterny se převrátily.
Správa železniční dopravní cesty pochybení odmítá a brání se, že na opravu všech tratí nemá peníze. „Pokud v loňském roce bylo prioritou kraje opravení tratě na Mšeno, kde jsme investovali více než 300 milionů korun, tak pak nemůže být měsíc poté zase prioritou jiná trať,“ dodává Jakub Ptačínský. Tato trať byla mimo provoz zhruba rok a čtvrt, rekonstrukce skončila v polovině loňského prosince.