Radnice ve Studénce chce komplexní řešení podjezdu železnice. Chce i trasu pro průjezd kamionů

Radnice ve Studénce nesouhlasí s plánem SŽDC (zdroj: ČT24)

Nebezpečný železniční přejezd ve Studénce na Novojičínsku, kde se předloni srazil vlak s kamionem a tři lidé zemřeli, by měl být do několika let nahrazen podjezdem. Podle radnice by projekt Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) měl být komplexní a musí zahrnovat i otázku průjezdu kamionů městem.

Podjezd v současné verzi by byl určen jen pro osobní automobily a cyklisty. Kamiony by tak podle SŽDC přes přejezd vůbec nejezdily. „Radnice proti samotnému podjezdu v podstatě nic nemá, řešení ale vůbec nepočítá s objízdnou komunikací pro kamiony,“ zjistil redaktor ČT Tomáš Indrei.

Denně přitom Studénkou projede na osmdesát nákladních aut. I proto zastupitelé města chtějí, aby bylo řešení komplexní a nezhoršovalo dopravní obslužnost ve městě.

Přejezd by mohl zabezpečit moderní systém

Nezávisle na tom soukromá společnost Future Product Design usiluje o to, aby byl u přejezdu instalován její bezpečnostní systém, který by měl zabránit dalším nehodám. Jde o předsunutý semafor vzdálený až 50 metrů od přejezdu. Na něm blikne červená v okamžiku, kdy začnou svítit výstražná světla u samotného přejezdu.

„Auta bychom zastavili ještě před přejezdem,“ uvedl již dříve ředitel společnosti Vladimír Kranc. V případech, kdy by řidič nerespektoval ani tuto červenou, zastavila by jej ještě před přejezdem další závora.

Firma má nyní úřady povoleno zařízení provozovat v Praze a usiluje o jeho instalaci jak ve Studénce, tak i na dalších místech Česka a Slovenska. „Požádali jsme místní krajskou policii o povolení. Obec nám už přislíbila, že stavebně prostor připraví,“ uvedl Kranc. Dodal, že zájem o jeho systém by mohl být i v dalších zemích.

Předloni na přejezdu ve Studénce závory uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve ale na přejezdu uvízl polský řidič vezoucí náklad těžkých plechů. Z přejezdu neodjel a do jeho kamionu narazil vlak Pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.

obrázek
Zdroj: ČT24

Přejezd je rizikový z několika důvodů. V místě se kříží extrémně vytížená železniční trať a frekventovaná silnice. Přejezd je navíc široký, protože silnici kříží čtyři koleje. Doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je proto dlouhá, úměrná tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště.

Právě dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou a riskovali srážku s vlakem.