Studenti brněnského Vysokého učení technického uspěli se svým pneumobilem na mezinárodních závodech v Maďarsku. Vozidlo, které studenti sami postavili, jezdí na stlačený vzduch. Technologie se časem může stát doplňkovým zdrojem energie i pro běžná auta.
Pneumobil z Brna vyhrál závody v Maďarsku. Na stlačený vzduch se dá jet až padesátkou
Pneumobil, který studenti pojmenovali Falcon, dokáže jet padesátkou a zdolá trasu dlouhou sedm kilometrů. „Základním principem je, že tu je lahev se stlačeným vzduchem, který proudí do pístu, ten pohání lineární vedení, v převodovce to převádí na pohyb, který pohání zadní kolo,“ vysvětlil princip pohonu student FSI VUT Michal Michalec.
V České republice jiný studentský tým s pneumobilem není. O to cennější je mezinárodní úspěch. Na závodech v Maďarsku z pěti disciplín ve třech zvítězili, v dalších obsadili třetí a čtvrté místo. Dosáhli tak nejlepšího výsledku ve svojí historii a dostali se do evropské špičky.
Zábava, nebo inženýrská práce?
Na první pohled to vypadá, že je vozítko pro studenty jen zábavou. Jde ale o plnohodnotný vzdělávací projekt. „My to vidíme jako inženýrskou práci. Chceme, aby studenti získali praktický vhled do řešení problémů,“ řekl tajemník Ústavu konstruování pro vzdělávací činnost FSI VUT Daniel Koutný.
Na vývoji auta pracovalo asi dvacet lidí, kromě konstruktérů se museli zapojit i informatici nebo designéři. „Navrhovali jsme kapotu od začátku, od skicování přes 3D modelování až po samotnou výrobu,“ popsala studentka FSI VUT Dominika Kasarová.
Práce na dalším vývoji teď stojí, studenti musí zvládnout zkoušky, někteří už mají státnice. Po prázdninách se ale zase do dílny vrátí. Na další ročník totiž pojedou jako favorité. Sami říkají, že si chybu nebudou moci dovolit.
- Elektromobily
Problémem rozšíření elektromobilů je hlavně nízká kapacita jejich baterií – případně ceny těch s vysokou výdrží. Na masový příchod elektromobilů ale není připravená ani elektrická síť. - Líh
Toto biopalivo se používá masově především v jihoamerických zemích, například v Brazílii. Líh se vyrábí ze zemědělských plodin, ale díky vyšší výnosnosti je tento proces výnosnější než v Evropě. - Řasy
Velmi slibným zdrojem energie pro auta se jeví biopaliva třetí generace, především řasy. Mají skvělou výnosnost, přitom na pěstování by teoreticky neměly být náročné. Výzkum je však teprve v začátcích. - Geneticky modifikované rostliny
Na biopaliva třetí generace ale možná vůbec nedojde. V některých laboratořích se totiž již nyní pracuje na biopalivech čtvrté generace, která by měla být založena na rostlinách, jež budou díky genetické manipulaci ještě mnohem vhodnější pro lapání oxidu uhličitého a jeho přeměnu na palivo. - Zemní plyn
Stlačený zemní plyn je v současné době nejpoužívanější alternativou k benzinu a naftě, zejména díky nízké ceně tohoto paliva.