Obrataňská úzkokolejka oslavila 110 let. Parní vlak připomněl i současné problémy

Starší z dvojice jihočeských úzkokolejek – trať z Jindřichova Hradce do Obrataně – oslavila 110 let své existence. Jedna z posledních dochovaných tratí s rozchodem 760 milimetrů sice přežila všechny snahy o zrušení, ale v posledních letech těžce bojuje o budoucnost. Parní vlak, jehož jízda jubileum připomněla, byl po mnoha měsících první. V létě dopravce naplánované historické jízdy zrušil kvůli svým finančním problémům.

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) oslavily 110. výročí své trati do Obrataně s mírným zpožděním. První cestující se po jihočeské úzkokolejce svezli již na Štědrý den roku 1906, den po slavnostním zahájení provozu. Od té doby vlaky mezi Jindřichovým Hradcem a Obrataní jezdí navzdory všem nepřízním osudu.

Nyní přišly oslavy na řadu po vánočních svátcích. Že není vše, jak bývalo, připomněl historický vlak s parní lokomotivou, který se dopoledne vydal na trasu z Jindřichova Hradce do Černovic. Na obrataňské železnici totiž v minulosti jezdily historické vlaky pravidelně každé léto, letos je však JHMD zrušily kvůli svým ekonomickým problémům a sporům s krajem a vyjel až mikulášský historický vlak. V létě museli cestující vzít za vděk pravidelným spojům s dieselovými lokomotivami či motorovými vozy, z nichž dva se navíc v srpnu srazily.

Dopravce tvrdil,  že kraje – v prvé řadě ten Jihočeský, v malé míře i Vysočina, protože Obrataň je na Pelhřimovsku – neplatily za provoz osobních vlaků dost peněz. Nakonec JHMD dostanou přidáno. Již v létě podepsal dodatek smlouvy na letošní rok Jihočeský kraj a na podzim se dopravce dohodl i v Jihlavě.

„V posledních listopadových dnech jsme podepsali smlouvu na rok 2016. Předpokládám, že počátkem roku 2017 podepíšeme smlouvu na rok 17 a další období,“ uvedl ředitel společnosti Boris Čajánek. Podle Pavla Bartoše z vysočinského krajského úřadu podepsal kraj dodatek s podmínkou „ukončení všech soudních a dalších sporů, které vede společnost JHMD proti kraji“.

Dějiny úzkokolejky odrážejí historii českých železnic

Trať nazývaná „Obrataňka“ prožila několik velkých změn, které kopírovaly dějiny železnice v českých zemích jako celku. Vznikla v roce 1906 z iniciativy státu i obcí sdružených ve společnosti Místní dráha Jindřichův Hradec – Obratany, dopravu od počátku zajišťovaly c. k. Státní dráhy (kkStB), od kterých ji v roce 1918 převzaly Československé státní dráhy. O sedm let později se staly ČSD také vlastníkem trati.

Do druhé světové války se trati dařilo. Byla to významná spojnice Jindřichohradecka a Táborska a panovala na ní čilá osobní i nákladní doprava. Že je trasa zvolená správně, ostatně dokazuje i státní silnice I/34, která prochází týmiž obcemi jako železniční trať. Okupace pohraničí v roce 1938 přinesla zásadní problém, protože část území, po kterém trať vede, připadla Německu. Dopravu ještě více zkomplikovala druhá světová válka, během níž byl pro nedostatek pohonných hmot zastaven provoz železničních motorových vozů, které na úzkokolejce hrály významnou roli.

Ve druhé polovině 20. století potom význam trati pozvolna klesal s tím, jak rostla důležitost silniční dopravy. Již zmíněná státní silnice I/34 začala z kolejí přetahovat náklad a postupně také cestující. Silnici navíc musela trať částečně ustoupit, když se v 80. letech stavěl obchvat Nové Včelnice a sousedního Žďáru a trať byla přeložena.

Podstatné však je, že v té době obrataňská dráha stále existovala. Nijak se jí – na rozdíl od druhé z jindřichohradeckých úzkokolejek – nedotkla velká vlna rušení místních drah a omezování provozu v 70. letech, ale v době, kdy se překládala silnice, se již úvahy, zda je úzkokolejka potřeba, objevily. Hlasy sílily na počátku 90. let a již v roce 1993 se vláda rozhodla obrataňskou i novobystřickou úzkokolejku prodat. Nakonec je v roce 1997 za korunu získaly Jindřichohradecké místní dráhy. Nejprve obnovily dříve již zastavený provoz na trati do Nové Bystřice, na obrataňské trati začal soukromý dopravce jezdit v říjnu 1997.

JHMD dlouho držely image úspěšného podniku, který se dokáže vzorně postarat o své vlaky i tratě. Cestující přijížděli na pravidelné parní jízdy na obou úzkokolejkách, vozili se k nádražím, na kterých vznikly penziony, a kraje rády objednávaly pravidelnou dopravu. Obraz idyly však v posledních letech narušily nejprve spory ve vedení, kvůli kterým odešel zakladatel firmy Jan Šatava a po něm i další spoluzakladatel Jan Hruška. Vzápětí se objevily zprávy o finančních problémech společnosti.

Již před dvěma lety se hovořilo insolvenci, které však JHMD nakonec unikly. Letos se však situace opakovala. Než se JHMD dohodly s kraji na zvýšení plateb za zajištění dopravy, došla situace tak daleko, že zaměstnanci dostávali mzdy pozdě a na splátky. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 16 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 16 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 17 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...