Aš (Chebsko) – Po trase slavného „vlaku svobody“ z 50. let budou vlaky opět jezdit od konce roku 2015. O novém termínu – o dva roky posunutém oproti původním plánům – informovala ašská radnice. Zdržela se příprava stavby, německý správce kolejí DB Netz zřejmě bude mít stavební povolení až koncem příštího roku.
Obnova trati Aš–Selb se zpozdí o další rok, skončí až v prosinci 2015
Stavební povolení na obnovu trati Aš–Selb bude mít německá DB Netz příští rok na podzim, předpokládá, že jí potom stavba potrvá rok. Vlaky tak z nejzápadnějšího výběžku Čech začnou jezdit do Bavorska s jízdním řádem pro rok 2016 (tj. zhruba od poloviny prosince 2015). Otevření trati se tak zpozdí o další rok. „Podle původních plánů měl být provoz na trati zahájen již v prosinci 2014. Postupné zpřesňování projekčních podkladů však prokázalo, že na německé straně bude nezbytná doba pro úpravy související infrastruktury v délce téměř jednoho roku,“ uvedl Florian Liese z bavorského ministerstva hospodářství. Podle ještě starších plánů se přitom počítalo s provozem už od letošního prosince, to ale ani jedna železniční správa nestíhá.
Česká Správa železniční dopravní cesty by podle Liese mohla mít svoji část trati opravenou již dříve než v prosinci 2015, bude však koordinovat rychlost práce s německým protějškem. Nemělo by se tak stát něco podobného jako na přeshraniční trati Dolní Poustevna – Sebnitz, kde obnovená část tratě na české straně léta čekala, než začne pracovat i DB Netz. Až nyní práce končí a vlaky na tomto přechodu začnou jezdit zřejmě v létě.
Zatímco se přeshraniční trať z Dolní Poustevny dočkala obnovy téměř po 70 letech – zrušena byla v roce 1945 – trasa mezi Aší a Selbem se přestala používat až po revoluci v roce 1995. Osobní vlaky po ní však od války nejezdily, výjimkou byl proslulý vlak svobody, jehož četa se v roce 1951 rozhodla uniknout z komunistického Československa a místo v Aši zastavila až v Selbu.