Elektrický Superb vyráží do ulic

Brno - Vysoké učení technické v Brně se může pyšnit prvním automobilem, u kterého najdete v technickém průkazu pod tovární značkou samotnou školu. Po dvou letech vývoje prošel vůz VUT SUPERBEL II státní technickou kontrolou a může do běžného provozu. Elektromobil se svým výkonem příliš neliší od aut se spalovacím motorem. Je schopen dosáhnout rychlosti přes 160 kilometrů za hodinu a na jedno nabití zvládne dojet z Brna do Prahy.

Vývoj elektromobilu VUT SUPERBEL II začal v roce 2009, kdy Vysoké učení technické v Brně dostalo od Škodovky nehomologovaný vůz značky Škoda Superb 2.0. Přestavby se tehdy ujali samotní studenti. Ti měli za úkol sestrojit elektromobil, který splňuje dva protichůdné požadavky - velký výkon a velký dojezd.

„Nejdříve bylo nezbytné zjistit, kudy vůbec vede například kabeláž a kudy by vést mohla. Pak jsme odstranili komponenty, které jsou nepoužitelné pro elektromobil. To znamená například spalovací motor, výfuk nebo nádrž,“ popsal počátky projektu strojní inženýr Martin Solař.

1 minuta
Jaromír Marušinec předvádí elektromobil
Zdroj: ČT24

VUT SUPERBEL II

- je vybaven ABS, posilovačem řízení, elektrickým posilovačem brzdného účinku, elektrickým topením, rekuperuje energii z brždění

- výkon až 100 kW

- dojezd až 220 km

- maximální rychlost 160 km/h

- obsahuje 95 akumulátorových článků

- je chlazen původním vodním systémem

Studenti pak museli vyvinout a sestrojit komponenty nové. Ty musely projít novými testy. Bez původních dílů ale řídící jednotka vozu fungovat nemohla. Zapracovat na voze tak museli i informatici. „Aby auto nepoznalo, že došlo k nějaké změně, tak jsme museli mnoho procesů nasimulovat, jako třeba ABS,“ uvedl Miroslav Svačina.

Největší slabinou elektromobilů bývá jejich malý dojezd. I proto se neustále pracuje na vývoji výkonných baterií a efektivních nabíječek. Pro VUT SUPERBEL II pracuje na systému nabíjení student elektrotechniky Jan Kuzdas: „Nabíječka musí mít obrovský výkon a musí být dostatečně malá, aby se do auta vešla. Když bude umístěna ve voze, může se auto nabít v podstatě kdekoliv,“ shrnul.

Původní vůz byl pojízdný už po roce a fanoušci jej mohli vidět vystavený třeba na veletrhu Autotech v roce 2010. Další rok pak trvala homologizace jednotlivých dílů a přidělení technického průkazu.

„Ve vývoji elektromobilů budeme na VUT rozhodně pokračovat. VUT SUPERBEL II bude nyní vybaven například automatickým robotickým řízením a bude sloužit studentům všech oborů,“ shrnul koordinátor projektu Jaromír Marušinec.

  • VUT SUPERBEL II autor: ČT Brno, zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2685/268412.jpg
  • Výrobcem tohoto vozu je VUT Brno zdroj: VUT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2685/268424.jpg
Načítání...