Horským záchranářům na Šumavě pomáhají nové defibrilátory

Šumava – Na Šumavě zahájily začátkem prosince provoz lyžařské areály a tamní horská služba vstoupila do zimní sezony plně připravena. K dispozici má téměř čtyři desítky lidí a samozřejmě i potřebnou techniku. Ke své práci využívá po celou zimu třináct sněžných skútrů, pět terénních čtyřkolek, šest záchranných vozidel a od včerejška také dva nové defibrilátory. Tyto resuscitační přístroje budou sloužit horským záchranářům v západní části Šumavy, konkrétně na Železnorudském Špičáku, zaplatil je Plzeňský kraj.

Až osmkrát do roka musejí záchranáři horské služby na Šumavě oživovat pacienta, většinou přímo v terénu. Resuscitační přístroje, takzvané defibrilátory, sice mají už pár let k dispozici, ale bylo jich málo. „Máme v plánu obsazení všech pracovních obvodů a hlavně všechny služebny horské služby na Šumavě,“ uvedl náčelník Horské služby ČR Šumava Michal Janďura a radní Plzeňského kraje pro oblast zdravotnictví Václav Šimánek (ČSSD) doplnil: „Pro provoz byly dva nutností.“ Horská služba má tedy nově osm defibrilátorů a dokáže tak zabezpečit celou Šumavu. „S lékaři horské služby jsme se dohodli, že co pracovní obvod, to jednotná značka tak, aby záchranáři mohli včasně a rychle zasahovat,“ dodal náčelník Janďura.

Z pohledu záchranáře je největším problémem Šumavy dostupnost a dojezdový čas. Také proto vozí ve svých autech další defibrilátory i strážci Národního parku Šumava. „Informační strážní služba správy národního parku disponuje třemi defibrilátory, které jsou na území národního parku rozmístěny rovnoměrně vždy ve vozech, které jsou v pohotovosti a které jsou v terénu,“ prohlásil vedoucí Informační strážní služby Národní park Šumava Petr Šrail. Strážci Národního parku Šumava by chtěli vybavit defibrilátory ještě několik svých vozů a o další tři žádá horská služba.

3 minuty
Reportáž Jana Dvořáka
Zdroj: ČT24

Příslušným kurzem první pomoci prošlo 26 strážců národního parku. Avšak jejich 3 přístroje od listopadu 2009, kdy je ve svých třech autech mají, zatím nebyly využity ani jednou. Naproti tomu záchranáři horské služby je používají až osmkrát ročně. Jeden defibrilátor totiž stojí 40 až 50 tisíc korun a horská služba počítá letos s výrazně nižším rozpočtem než v předchozích letech. Jednotlivé oblasti proto musí, stejně jako dřív, spoléhat především na dary a dotace. A tak, zatímco strážci si můžou defibrilátory dovolit z vlastního rozpočtu, horské službě, která přístrojů potřebuje mnohem víc, teď pomohl kraj. Od Plzeňského kraje tedy dostali šumavští záchranáři nyní dva přístroje, o peníze na další tři žádají například v rámci Nadace ČEZ.

Horským záchranářům na Šumavě pomáhají nové defibrilátory.
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 10 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 14 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 17 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 19 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 20 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...