Ústí nad Labem - Dopravní firma Četrans a. s. už roky balancuje na hraně insolvenčního řízení, stovky věřitelů po ní vymáhají více než jednu miliardu korun, přesto se vždy dokázala vyhnout insolvenci. V advokátní kanceláři, která firmě radí, je společníkem i náměstek ministra spravedlnosti František Korbel. Ačkoliv má kvůli působení na ministerstvu pozastavenu advokátní činnost, kanceláři dál propůjčuje své jméno a pobírá podíl ze zisku. Největší věřitel firmy Četrans - stát - až dosud překvapivě s vymáháním svých pohledávek nijak nespěchal.
Četrans už nejspíš zamíří do insolvence, státu došla trpělivost
Četrans, sídlící v Ústí nad Labem, patřil v 90. letech mezi největší české dopravní firmy. Nyní dluží peníze stovkám věřitelů, řadě zaměstnanců a bývalých obchodních partnerů. Státu pak na nezaplacených daních a sociálním a zdravotním pojištění v kase chybí 219 milionů korun. Podle auditorské zprávy vzrostla od zahájení podnikání celková ztráta na zhruba miliardu tři sta tisíc korun. Kvůli stále rostoucím dluhům bylo na Četrans podáno už sedm návrhů na insolvenci. Jediný, kdo měl s dlužnou firmou trpělivost, byl překvapivě stát.
První insolveční návrh byl předložen v roce 2009 společností Kongresové centrum ILF. To se domáhalo částky celkem 56 milionů korun. „Na první pohled bylo zcela zřejmé, že byly splněny všechny předpoklady pro úpadek,“ uvedl právní zástupce kongresového centra Marek Nespala. Četrans nakonec centru dluh zaplatil a soud tak insolvenci zamítl. Stejně dopadlo i následujících šest návrhů, které postupně podaly další firmy. Kdo si takto důrazně řekl o peníze, nakonec je od Četransu dostal. Stát se svým více než dvěstěmilionovým dluhem k návrhům nepřipojil, přestože už v roce 2009 dlužil Četrans státu 120 milionů a tato částka se každý rok navyšovala.
Korbel má v advokátní kanceláři 40% podíl
Mezi těmi, komu zadlužená firma Četrans naopak pravidelně platí, je advokátní firma Korbel, Tuháček, Šíp a Kadlec, s.r.o., která Četrans zastupuje od roku 2008. Jedním ze společníků kanceláře je i František Korbel. Z veřejných údajů obchodního rejstříku vyplývá, že za zastupování Četransu si společníci advokátní kanceláře za poslední čtyři roky rozdělili bezmála 4 miliony korun. Korbel má v kanceláři 40% podíl, za čtyři roky si díky tomu mohl přijít na více než 1,5 milionu korun.
Korbel má kvůli funkci náměstka sice výkon advokacie pozastaven, zájmy dopravní společnosti však nadále oficiálně hájí jeho společník Martin Šíp. „Když bych měl obecně uvést, co jsme pro Četrans dělali, je třeba zmínit pohledávkovou agendu po celé republice a úspěšně zastupování Četransu v daňových řízeních proti inspekci práce, takže si myslím, že ta práce rozhodně odpovídá a je to v pořádku. (…) Pan Korbel jen využívá všechny náležitosti společníka v rozsahu zákona o advokacii,“ sdělil Martin Šíp.
Stát chce stovky milionů zpátky
Až letos v květnu, kdy se dluh Četransu vůči státu vyšplhal na 219 milionů korun, podal stát prostřednictvím Finančního úřadu svůj vlastní návrh na insolvenci. Podle předběžného insolvenčního správce Četransu v roce 2009 Josefa Kalamára je situace přinejmenším podezřelá. „Všechny okolnosti svědčily pro to, že ta společnost je v úpadku, že nemá na krytí svých závazků, a to už delší dobu. Celá situace budí takový podivný náhled, zejména ze strany státu, který nekonal,“ uvedl Kalamár.
Pracovníci finančního úřadu v Ústí nad Labem, Generálního finančního ředitelství a ministerstva financí jsou k celému případu ze zákona vázáni mlčenlivostí. Ani mluvčí ČSSZ nemohla sdělit důvod, proč se úřad k dřívějším sedmi insolvenčním návrhům nepřipojil. O návrhu rozhodne soud v lednu příštího roku.