Paradoxy televizní digitalizace?

S digitalizací, revolučním projektem, bylo spojeno ohromné očekávání. Digitalizace svět skutečně změnila. Mediální experti i diváci jsou ale při analýze v rozpacích. Čekali snad něco víc? Nebo jiného? Základním pravidlem tržní ekonomiky je volná soutěž, která tvoří širší nabídku a tlačí ceny dolů, což přináší dobro spotřebiteli. Digitalizace v celém světě měla vedle kvality signálu a možností doplňkových služeb, přinést také „více trhu“. V Česku, kde bez připojení na kabel nebo satelit, donedávna existovaly běžně jen čtyři programy, to byla vítaná změna.

Za méně peněz, více televizí?

Jenomže aby vzniknul bohatší mediální trh, musí se do něj souběžně napumpovat také víc peněz. Ještě víc to platí o úspěchu v jeho nejdražším segmentu, tedy v digitálním televizním byznysu.

Český trh je odjakživa podfinancovaný. Jelikož mediální a telekomunikační byznys podléhá v současnosti přibližně stejné dynamice a technologickým změnám, oba stojí na konzumentech „komunikace“. Za optimální se pokládá, když u obou je roční obrat přibližně na podobných hodnotách. Tak tomu je například ve Spojených státech, Velké Británii a dalších rozvinutých ekonomikách. V Česku je ale objem veškeré reklamy přibližně pětkrát nižší, než je obrat telekomunikačních firem. Od televizní digitalizace a předtím od rozvoje nových platforem se očekávalo, že by se objem měl spolu s rozvojem nových médií zvýšit. Nestalo se tak.

Reklamní trh roste líně, ale média vznikala jak houby po dešti.

Nemá cenu rozebírat, proč v ČR firmy méně utrácejí za reklamu, nejspíš jim na velikost našeho trhu stačí rozpočty, které mají. Americký nebo britský trh si k prosazení výrobku žádá větší reklamní výdaje, u nás asi ne. Tento fakt dlouhodobě negativně ovlivňuje rozvoj českých médií.

Televizní digitalizace přinesla více programů, rozhlasová rovněž slibuje větší nabídku, krize tištěných médií tlačí na masivnější investice do internetu a s tím souvisí rapidní nárůst a rozvoj webů. Za méně nebo stejně peněz, vzniká více TV programů a médií vůbec, než v minulosti.

Digitalizace a otevírání nových a nových platforem tak má nelichotivý až fatální účinek na kvalitu obsahu, který se v médiích nabízí. Jak média „chudnou“, ubývají originální nákladnější pořady a projekty. Heslem dne je žánrová tematičnost a nákup levných publicistických cyklů, seriálů nebo filmů. Některé stanice vznikají jen, aby se naplnila možnost mít nový „kanál“, tedy aby jej nezískal někdo jiný s geniálním nápadem. Že takový nápad na trhu není a nebude, zjišťujeme až nyní.

„Chudší“ pořady, recyklace starých nápadů a forem, nedostatek hvězd první velikosti a proto i recyklace lidí napříč stanicemi vede k dalšímu nezamýšlenému účinku: ztrátě zájmu o televizi jako takovou.

Manažeři tištěných médií znají smutnou pravdu, že když člověk přestane číst jejich noviny, nepřejde ke konkurenci, přestane noviny většinou konzumovat úplně. Takový jedinec víc kouká na televizi a víc sleduje internet. Jenomže televize už nejsou jistým odkladištěm těchto duší, začíná je postihovat stejná nemoc: nezájem. O jejich pozornost nesoutěží jen média, nýbrž i zoo, zábavní parky, divadla, koncerty atd.

Někteří odborníci soudí, že lidé jsou aktivnější. Pravdou ale spíš bude, že lidé jsou jen zvyklejší si víc vybírat a jsou náročnější. Média jim naproti tomu servírují stejný nebo horší program než v minulosti, protože na lepší prostě nemají peníze a při početnějším počtu ani tvůrce.

Skutečně geniálních knih nevznikne víc, když všichni začneme psát romány, stejně jako nevznikne víc lepších pořadů, když bude víc televizí. Opak je bohužel pravdou, zvláště na desetimilionovém trhu.

Televizím může v jistém smyslu pomoct druhá fáze digitalizace, kterou můžeme nazvat: rozbřesk skutečné konvergence internetu a televizního vysílání. To zatím známe pod termínem hybridní televize na platformě HbbTV. Dříve známé „video na vyžádání“, rozšířený obsah o internetové aplikace, hry, možnost nákupu, sledování i textových zpráv a výsledků sportu, zatímco v menším okně mi běží živý přenos, to vše zvýší atraktivitu televizního programu. Jenomže neřeší staré problémy.

Aneb: Jak dostat na mediální trh víc peněz a pokusit se zvýšit atraktivitu pořadů. Jak nalákat do televize kreativní talentované mladé lidi s novými podněty, které by zvýšily počty diváků. Ne, že by takové pořady a lidé nebyli, ale je jich na mediálním trhu fatálně méně, než je potřeba.

Česká televize není sice součástí tohoto trhu, ale její boj o relevanci pro příští generace je ovlivňován účinky technologického rozvoje, jehož motorem je i digitalizace. Proto musí maximálně rozvíjet nové mediální cesty, distribuovat obsah na nové mobilní a počítačové platformy, budovat nová média s důrazem na multimediální obsah.

Druhá fáze digitalizace prověří životaschopnost mediálního světa ještě tvrději než ta první. Měli bychom se už teď zbavit iluze, že televize z ní vyjdou lepší, než jsou. Budou multimediálnější a pestřejší, ale ne lepší.

  • Digitalizace v budoucnu nabídne různorodější využití přijímačů autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/439/43854.jpg
  • Digitální technika autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1218/121769.jpg
  • ČT autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1188/118738.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
včera v 16:53

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...