Muslimský šátek jako právo a projev svobody

Už je to tady. Učitelka české mateřské školky přijala islám, rozhodla se v rámci jeho vyznávání nosit na veřejnosti šátek a hned se řeší, co s tím. Mohla by poznamenat chudinky děti? Šátkem asi ne. Ale konvertovala k islámu, co když začne do malých hlaviček nenápadně vtloukat něco zlého? Tak zaprvé – muslimka může být muslimkou, aniž by nosila šátek – „utajený živel“, jak to, že to nikoho nenapadlo, že ano? A co když je někde vychovatelka, která chodí pravidelně do kostela, modlí se, kdykoliv má potřebu, a nosí křížek, zatímco mezi jejími žáky jsou i takoví z rodin vyznávajících judaismus nebo budhismus – co kdyby nenápadně agitovala, řeší to někdo?

Zaplať pánbůh (kterýkoliv!), že u nás ctíme Listinu základních práv a svobod a že se jí naše legislativa řídí. Každý má právo vyznávat a projevovat své náboženství. Je totiž zajímavé, že když se jedná o ženy v muslimských zemích, běžně považujeme jejich šátky za symbol omezování a útlaku, ale když se někdo takový objeví v našem okolí a – bože chraň – učí dokonce naše děti, cítíme se ohroženi, šátek „utlačované“ se stává hrozbou, propagandou.  Za tu už ovšem nepovažujeme fakt, že stejnou ženu už nikdo kromě žen, malých dětí a mužů z její nejbližší rodiny neuvidí jinak než s rukávy až k zápěstí a sukněmi, případně kalhoty až na zem. I v největším horku. Protože kdo nosí šátek, neukáže holé paže, výstřih ani nohy nad kotníky, prostě to k tomu patří. A není to jediná informace nebo znalost, která nám v tomto směru chybí.

V Turecku uvidíte ženy oblečené všelijak – bláznivě, vyzývavě, sportovně, elegantně, barevně, do černé, uvidíte tu všechny stupně zahalení – od nulového až po čádor (burku jsem zatím neviděla ani na jihovýchodě, ale třeba někde mezi přistěhovalci je.) Šátek samotný může být všech možných barev, jednobarevný i strakatý. Schovává-li všechny vlasy, často se pod ním nosí elastická čelenka, aby je spolehlivě udržela. Některé ženy ho mají jen ledabyle – buď je jim vidět aspoň ofina (Íránky, které ho neodložily ani v cizině) nebo je někdy „na půl hlavy“, spadlý dozadu, skoro jen na krku… Zavazuje se různě – vzadu nebo pod bradou, omotá se zepředu kolem krku a zaváže se za ním. Detailů je hodně, podle vázání lze poznat, k jakému etniku žena patří, případně z jaké země je – Turkyně, Kurdka, Afgánka, Arabka, Íránka atd. Je to běžné.

Samozřejmě jinak vypadá velké město a jinak malá víska, jiné je to v turistických oblastech a jiné v místech, kam cizí nezabloudí, jinak na západě, jinak na východě. Nezanedbatelné procento zašátkovaných Turkyň (čelenka + šátek) samozřejmě pochází z rodin, kde je oblékání podle pravidel islámu tradicí, ne každá to však považuje za omezení či újmu. Pro mnohé je to samozřejmost, často i volba. Znám tu vzdělané ženy, které se takto oblékají z vlastního přesvědčení. Školní děvčata od jistého věku chodívají ve „smíšených“ skupinkách. Nebo potkáte 3–4 ženy, dospělé dcery s matkou a babičkou – a každá to má jinak. Je to považováno za normální.

Pro nás je to kuriozita. Protože jsme si jisti, že když se některá obléká tak, že je od pohledu muslimka, je to buď proto, že ji k tomu nutí okolí a nemá na vybranou, tudíž by tak měly vypadat všechny ženy z rodiny, nebo proto, že je jako vyznavačka islámu ovlivněna ideologií a vědomě se podřizuje svému „útlačování“. Existuje však další možnost – že je to projev vlastní identity, rozhodnutí z vlastní vůle, potřeba někam patřit a dát to najevo, nehledě na reakce okolí. Šatek na hlavě nebývá polemikou, ale třeba i znakem hrdě a nezávisle zvoleného životního postoje. Takových případů není málo. Dělají to kvůli sobě, kvůli svému životu, ne kvůli ostatním, ne proto, aby se pak z pozice „pravověrně zašátkované“ někoho snažily jakkoli ovlivnit nebo agitovat. Proč by měly?

Mám tureckou kamarádku – otevřenou, společenskou, inteligentní a velmi sympatickou. Její manžel učí angličtinu na univerzitě, není příliš dobře placený, má jen jistoty státního zaměstnance. Z obou jejich rodin je zašátkovaná jedině moje kamarádka. Rozhodla se tak po svatbě, manželovi to nevadí, říká, že je to její osobní věc a volba. Oba dodržují ramadánský půst jako velká část i jinak nepraktikujících tureckých muslimů. Ona se modlí pravidelněji. Je to vysokoškolačka, bývalá pedagožka, básnířka, malířka, umí 3 jazyky, pracuje jako průvodkyně cizinců po celém Turecku, má na to zvláštní kvalifikaci a do rodinného rozpočtu přispívá nemalou měrou. Nedovede si představit, že by nepracovala. Normální pracující ženská, s manželem a dvanáctiletým synem. Bylo by pro mě ctí, kdyby učila mé dcery.

Přes to všechno, co jsem právě napsala, jsou v Turecku šátky tématem neustálých politických šarvátek. Zákaz jejich nošení státními zaměstnankyněmi, studentkami univerzit apod. je dlouhodobým jablkem sváru. Přitom se islám běžně praktikuje a považuje se za všeobecně přijatý standard, že co Turek, to muslim (téměř). Problém je však ve zdejším pokřiveném chápání sekularity státu – jako by spočívala v tom, že stát nezaměstná nebo nebude vzdělávat ženy s muslimským šátkem. Z pohledu svobody vyznání by to mělo být jedno, má-li ho, nebo ne. Protože takto dochází k diskriminaci – nejen podle náboženství, ale i na základě pohlaví, protože viditelně se podle svého muslimského vyznání oblékají jen ženy. Ano, zákaz nosit muslimský šátek je diskriminací žen, ať už to zní jakkoliv.

Nutnost volit mezi vysokoškolským studiem a vírou, která patří v mnoha případech k vědomí vlastní identity, končí většinou nevzdělaností! V posledních letech se tento zákaz zrelativizoval, na univerzitách o něm rozhoduje vedení školy, je čím dál častěji porušován, jeho nedodržování přehlíženo. Turecké aerolinky již muslimky s šátkem zaměstnávají. Vláda zrušení zákazu zatím odkládá. Přesto se od loňska na veřejnosti po boku svých choťů ukazují v šátku i manželky vysokých státních činitelů v čele s prezidentem i premiérem – nejen při všednějších příležitostech a cestách, ale i na státních recepcích. Neznamená to, že by církev kontrolovala chod státu nebo že by se stát řídil jejími pravidly či s ní byl provázán, ale jen to, že rodina příslušné osoby je věřící. U nás se nad náboženským přesvědčením v tomto smyslu nikdo zvlášť nepozastavuje.

Domnívám se, že mnohé reakce o zašátkování učitelky v budějovické školce vypovídají o jisté paranoie v naší společnosti, o xenofobii a nedostatečné, správněji jednostranné informovanosti. Protože poukazují-li média neustále jen na negativa čehokoli, jinak to dopadnout nemůže. Čest těm, pro které jsou podstatné jen její osobnostní a profesionální kvality.

P.S.: Jsem křesťanka, na pohled to na mně nepoznáte. Přestoupit na islám mě nikdy nenapadlo. Ctím rozum, cit i lidskou svobodu rozhodovat o vlastním životě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
včera v 16:53

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...