Na festivalu Prix Bohemia Radio soutěžilo nejvíce příspěvků v historii

Poděbrady - V Poděbradech končí třídenní mezinárodní festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio. Autoři rozhlasových příspěvků bojovali o přízeň poroty ve čtyřech odvětvích. Novinkou byla kategorie Radioart, do které se mohli přihlásit autoři se zajímavými a netradičními zvukovými aranžemi. V této nové mezinárodní kategorii, do které se přihlásilo 51 autorů z 12 zemí světa, nakonec zvítězila zvuková kompozice Drobné věci. Každodenní stereotyp kanadské autorky Chantal Dumasové. Zvláštní cenu Karla Kyncla si pak odnesla Věra Šťovíčková-Heroldová a Petr Vavrouška. Za rozhlasové herectví byl in memoriam oceněn Vladimír Dlouhý. Do letošního ročníku se přihlásil rekordní počet 171 příspěvků.

Motto letošního ročníku znělo: „Fantazie má zvuk a zvuk dává prostor fantazii“. Právě to měla prokázat kategorie Radio Art. Podle ředitele festivalu Miroslava Ditricha nabízí nové odvětví umělcům svébytný prostor realizace. „Je to snaha tvůrců různými zvukovými a hudebními prvky vyjádřit některé jevy, které vidíme a slyšíme a cítíme kolem nás,“ řekl Dittrich.

Stěžejní část přehlídky však spočívala v tradičních žánrech. V kategorii zpravodajská reportáž získal cenu Robert Mikoláš za pořad Rakovinové vesnice v Číně. Z dokumentů porotu zaujal nejvíce slovenský pořad Múzy za mriežami o vězněných spisovatelích 50. let od Jána Bábika. Porota ocenila hlavně autentické záznamy z tehdejších procesů.

Reportáž Lucie Komňacké (zdroj: ČT24)

V jedné z nejtěžších kategoriích, v rozhlasových hrách, uspěl režisér Aleš Vrzák, který po názvem Enigma Emmy Göringzpracoval českou verzi německé hry, inspirovanou pamětmi druhé ženy nacisty Hermanna Göringa. „To téma je možná těžké, ale už od autora je zpracováno neuvěřitelně lehce. Na příběhu bývalé herečky získáváme pohled do ledví oné doby,“ uvedl ke svému tématu Vrzák.