Světy designu a umění uzavřely nejkřehčí smlouvu. Na nové výstavě v pražská DSC Gallery je spojilo sklo. „Oslovili jsme zajímavé legendy českého skla a zároveň nejmladší autory,“ říká autorka koncepce výstavy Olga Trčková. Expozice zároveň odkazuje na literární dílo argentinského magického realisty Jorge Louise Borgese.
Zrcadlo a maskáč. Borges vystavuje mistry českého skla
„Vedle jmen jako Stanislav Libeňský, František Vízner, Marián Karel, Václav Cigler či Rony Plesl, se zde představí současní umělci, kteří se specifickým médiem skla pracují ojediněle nebo to dokonce byla jejich premiéra. Jsou mezi nimi například Jakub Matuška aka Masker, Roman Týc či Martin Krajc,“ zvou návštěvníky autoři výstavy.
Magický realismus
Název expozice Glassplus à la Borges aneb Zrcadlo a maskáč je odkazem na slavný soubor povídek z pera argentinského autora Jorge Luise Borgese Zrcadlo a maska. Expozici provází princip zrcadlení, idea bludišť a dvojníků inspirované magickým realismem.
„Smyslem není vytrhávat díla z autorských myšlenkových konceptů, ale právě naopak, z pohledu kontextu magických momentů z příběhů Jorge Louis Borgese hledat paralely s postmoderními tendencemi v současném umění,“ vysvětluje galeristka Olga Trčková.
Lebka Davida Černého
Do názvu výstavy se dostal i Maskáč od Milana Housera. Expozici dominuje objekt ve tvaru lebky od Davida Černého, který momentálně pracuje s plexisklem. Konkrétní techniku ale prozradit nechtěl. „Technika je záhadou, takže je to o to magičtější,“ říká Trčková.
Výstava reaguje na aktuální trend použití skla v současném umění. Jeho fenoménu byl zasvěcen i jeden z hlavních pavilonů na benátském bienále. Expozice Glassplus à la Borges aneb Zrcadlo a maskáč trvá v DSC Gallery (Dlouhá 5, Praha 1) do 12. února.