Vrcholné práce Victora Vasarelyho v Praze

Praha - Grafické práce původem maďarského výtvarníka Victora Vasarelyho (1906-1997) vystavuje Galerie U Betlémské kaple. Expozice, zaměřená především na vrcholné období umělcovy tvorby - od 50. do 70. let - potrvá do 17. května.

Vasarely se ve své práci inspiroval vědou, optikou, geometrií a barvami, jeho jasně barevné i černobílé grafiky s geometrickými tvary vytvářejí často optickou iluzi prostoru a pohybu. Vytvořil mnoho návrhů - od lahví šampaňského až k univerzitním budovám, největší slávu mu ale přinesly právě geometrické obrazy.
 
„Výstavu jsem zaměřili striktně na sérigrafie, pro autora typické; co se týče grafických technik, využíval nejmodernější způsoby grafických technik, používal i počítačovou techniku,“ říká Andrej Bolonsky z Galerie U Betlémské kaple.
 
Jednoduché geometrické tvary položily základ op-artu, uměleckého směru 60. let, jehož byl Vasarely hlavním představitelem. Vedle grafiky se věnoval malbě, sochařství a jeho práce přesahovaly do módy, reklamy i architektury. Strohé černobílé a barevné linky, čtverce, obdélníky a polokoule zaplavily v 70. letech ulice, hromadně je využívali módní návrháři, objevovaly se na tapetách, kobercích i budovách.
 
„Vasarely dokázal využít vztahů barev a tvarů, když se na jeho díla díváme, z každého úhlu vnímáme ty tvary trochu jinak, mění se prostor, který ztvárnil,“ říká kurátor výstavy Jiří Machalický.
 
Umělec spolupracoval také s maďarským matematikem Erno Rubikem na podobě jeho hlavolamů; právě jeho práce se staly inspirací pro slavnou Rubikovu kostku. 

Vydáno pod