Rodina je hlavním tématem fotografky Michaely Spurné. Její důvěrné snímky se ale liší od těch, jimiž jiné matky zaplavují sociální sítě – jsou plné vtipu a ironie. Za své práce byla několikrát oceněna, mimo jiné v soutěži Czech Press Photo. V opavském Domě umění nyní představuje svůj dokumentární cyklus U nás.
U nás to není ideální. Fotografka Michaela Spurná si ale přeje, aby bylo
Fotit začala šestatřicetiletá umělkyně po narození dcery. „Pořídila jsem si fotoaparát, vůbec jsem ale nevěděla co s tím,“ vzpomíná na své začátky. Dnes je studentkou Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. A jak ukazuje vystavený cyklus, také niternou pozorovatelkou své rodiny a nejbližších přátel.
„Hledám dokonalý obraz, čekám na dokonalou situaci, a když si potom ten soubor vyskládám, zjistím, že jsem strašný idealista,“ říká o svých snímcích Spurná.
Vesnice, kde žije, ani její nejbližší ale ideální nejsou, uvědomuje si zároveň. „Toužím po ideální rodině,“ připouští, „ale v té naší jsou všichni rozvedení, nikdo ideální rodinu nemá, to všechno je možná ve fotkách pak vidět.“
Vidí to tam i Jiří Siostrzonek z Institutu tvůrčí fotografie. „Na jedné straně vnímáme realitu, která velmi často bývá surreální, takže je to trošku ironie, na druhé straně cítíme i vřelost,“ popisuje práce Michaely Spurné.
V posledních dvou letech jí fotografie jako způsob výpovědi přestala stačit, začala i psát. Deník rodiny chce dokončit v příštím roce. Její „rodinný“ cyklus je ale v Domě umění k vidění už jen do 4. března.