Tvorba jako tichá pošta. Štreit a Forman zkoumají Možnosti dialogu

Praha - Pocházejí ze stejného kraje, jeden uznávaný fotograf, druhý malíř. Jindřich Štreit a Pavel Forman nyní vystavují své práce v pražské Novoměstské radnici. Štreitovy fotografie pocházející většinou z vesnic na Bruntálsku a Forman je svérázně interpretuje ve svých malbách. Výstava Možnosti dialogu v Galerii ve věži potrvá do 17. srpna.

Štreit a Forman zkoumají Možnosti dialogu (zdroj: ČT24)

Osobitý streetartový styl Pavla Formana kontrastuje s dokumentárními snímky Jindřicha Štreita. Umělci dvou generací se znají od devadesátých let a byl to právě bývalý pedagog a profesor pražské FAMU, který mladého umělce přesvědčil o kariéře malíře. „Je to přátelské setkávání mezi malbou a fotografií, mezi mnou a Jindrou, kdy já používám detaily z jeho fotografií a přepracovávám si je volným způsobem do maleb,“ říká Forman.

Překroucení příběhu

„Líbí se mi posun, transformace, překroucení příběhu. Je to jako nějaký drb nebo tichá pošta,“ dodává malíř. Oba umělci se setkávají jednou za rok na společné výstavě již od roku 2007. Forman galerii zaplnil také obrazy, které tvořil ve Spojených státech, kde v loňském roce působil coby hostující profesor na univerzitě v Kentucky.

„Forman používá detaily ze Štreitových fotografií pro své malby, protože ho baví a jsou mu obsahově blízké. Oba jsou z česko-polského pohraničí a vizualitu, kterou Štreit vytvářel jako dospělý a zralý umělec, Forman nasával jako dítě,“ píše o výstavě Johana Forman.

Jindřich Štreit je jedním z nejznámějších českých fotografů, kteří se věnují sociálnímu dokumentu, dlouhodobě se věnuje tématu života na vesnici a lidských vztahů. V posledních letech pracuje na několika dokumentárních cyklech v zahraničí, ale pravidelně se vrací do vesnic Bruntálska a Olomoucka. Realizuje také řadu tematicky zaměřených souborů a působí v Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě.