Sezname, otevři se. Opera bez zpěvu chce obsáhnout všechno a nic

Ostrava – Skladatel Martin Smolka vytvořil na objednávku mezinárodního festivalu nové opery v Ostravě dílo s názvem Sezname, otevři se. Objevuje v něm prostor mezi hudbou, slovem a divadlem, říká mu (ne)opera. Vychází ze seznamu jako prostředku umění všech věků, vrství jemné variace seznamů slovních a hudebních. Zpívá se minimálně. Zpěváky vystřídali „mluvci“. Libreto napsal Jiří Adámek a základní inspirace vychází z knihy Umberta Eca Bludiště seznamů.

3 minuty
Dny nové opery v Ostravě představily operu bez zpěvu.
Zdroj: ČT24

Představení mělo ve čtvrtek světovou premiéru v ostravském Divadle Antonína Dvořáka, kde má domovskou scénu ostravská opera. Autoři využili podobně jako inscenátoři klasických oper jeviště, orchestřiště, orchestr i sbor, prostor však ovládli velmi úsporným způsobem. Ve Smolkově opeře například zpívá jediný sólista - kontratenor Jan Mikušek, který představuje poutníka. „Jeho prostý zpěv, který je oproštěný od všech operních manýr, se ale ozývá jen svátečně, jako ozdoba či odměna v klíčových momentech,“ uvedl skladatel Martin Smolka.

Na rozdíl od klasických oper nemá dílo příběh. „Celé jsme to tvořili ze seznamů slovních a hudebních – zvuků, akordů a dalších elementů. Je to pokus o ucelený pohled na svět, ve kterém bychom obsáhli všechno a nic. Má to blíž k modernímu abstraktnímu umění nebo k poezii,“ vysvětloval Smolka.

Mezi slovem a zpěvem

Na jevišti mají hlavní roli čtyři mluvci. V různých variacích chrlí a převalují abecedu, vyjmenovaná slova, názvy ryb, měst, zkratek, politických stran, jména osobností. Slova doprovází subtilní hudba i abstraktní obrazy. Mluvci mají nabílené tváře a jednoduché černobílé róby, pohybují hlavně ústy, gesta jsou minimální. „Naším úkolem je vytvářet atmosféru. Slovo, kterým se projevujeme, není zpívané ani mluvené, ale je to někde uprostřed, kde se nacházejí velmi drobné nuance ve výrazech, které pak souzní s hudbou Martina Smolky,“ vysvětlovala jedna z mluvek Vendula Holičková.

Sbor, který se neuplatňuje příliš často, je schovaný v orchestřišti. Partituru hraje mezinárodní komorní orchestr Ostravská banda v čele s dirigentem Ondřejem Vrabcem. V libretu je i několik ucelených citací - vedle Umberta Eca jsou to například úryvky Calvinových Neviditelných měst.

Ostrava - centrum soudobé hudby

Druhý ročník bienále festivalu současné opery NODO – Dny nové opery Ostrava, uvádí letos pět operních inscenací. Většinou se jedná o premiéry. Autoři jsou z Česka, Rakouska, USA, Kanady a Číny. Festival, který pořádá Ostravské centrum nové hudby a Národní divadlo moravskoslezské, se v Ostravě střídá s bienále festivalu nové a experimentální hudby Ostravské dny. Díky tomu se Ostrava stává významným světovým centrem soudobého umění. Hlavní zásluhu na tom má skladatel a dirigent z New Yorku Petr Kotík, který napsal pro festival i svou první operu. Premiéra je dnes večer.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

„Na silnici jako doma.“ Nový pořad má za cíl přispět k bezpečnosti i pobavit

Nová minisérie České televize, platformy Vize 0 a agentury GEN nazvaná „Na silnici jako doma“ má přispět k větší bezpečnosti na českých silnicích a zároveň pobavit. Desetidílný seriál sleduje běžné dopravní prohřešky pohledem jedné rodiny a ty nejčastější s humorem analyzuje. Většina řidičů pravidla neporušuje, výjimky ale vyčnívají. Až za čtyřicet procent smrtelných nehod může agresivita. I proto se jí věnuje hned několik dílů edukativního pořadu, který se na obrazovkách objeví už příští týden. Pomoci zlepšit bezpečnost by ale mohly také úpravy legislativy. Odborníci i policie usilují mimo jiné o to, aby se úmyslné agresivní chování za volantem v některých případech řešilo jako trestný čin. Právě kvůli změně trestního zákona už vznikla i pracovní skupina.
před 44 mminutami

Revoluce dostala do oficiálního éteru zakazovanou Kubišovou či Pražský výběr

Krátce po 17. listopadu 1989 se do oficiálního rozhlasového vysílání zase začala dostávat hudba, kterou se komunistický režim snažil umlčet. Slyšet tak byly opět hlasy Vladimíra Mišíka, Karla Kryla nebo Marty Kubišové, k jejichž písním si ale posluchači už před revolucí dokázali také najít cestu.
před 5 hhodinami

Pohádky po babičce mají nominaci na Evropské filmové ceny

Animované Pohádky po babičce podle knihy Arnošta Goldflama, natočené v koprodukci České televize, jsou nominované na Evropské filmové ceny.
12:53Aktualizovánopřed 7 hhodinami

„Filmování je to, kým jsem.“ Cruise dostal Oscara, zatím čestného

Tom Cruise se po několika nominacích dočkal Oscara. Prestižní filmové ocenění ovšem nezískal zatím za konkrétní herecký výkon, ale v podobě čestné ceny za celoživotní dílo. Mimo jiné za snahu bránit kina před konkurencí streamingu.
před 8 hhodinami

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
16. 11. 2025

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
16. 11. 2025

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025
Načítání...