Recenze: Za Krásných dní v Aranjuez muž se ženou nejen snídá, ale i hovoří

Muž, žena a spisovatel jsou jediné figury na komorní scéně konverzační seance Wima Wenderse. V Krásných dnech v Aranjuez muž a žena, uhranuti létem a omámeni kouzlem upřímnosti, mluví a mluví o smyslu, jen to ne vždycky dává smysl.

Svůj poslední film Wenders natočil podle divadelní hry svého dlouholetého přítele Petera Handkeho, jehož žena Sophie Seminová si zahrála ženu, zatímco on si usápl alespoň němý výstup zahradníka. Kromě nich tu usedne za klavír Nick Cave a v jednu chvíli se probudí pes, působící spíš jako náhle oživlá zahradní „dekorace“. A to je všechno, co kromě jukeboxu na vinyly, jenž občas konkuruje gerojšům letní zahrady, oživuje jediné, „divadelně“ ohraničené prostředí.

Všichni tu jsou na svých „značkách“ a buď se sami občas jen mírně posunou, nebo zůstávají na pozicích a čekají, až kamera nabídne jiné stanoviště či rakurs. Všechno, co se tu lenivě odehrává, je ukotveno ve slovech, což je pro diváka slušná zátěžová zkouška trpělivosti a výdrže, jak dlouho se dokáže navazovat na něco tak statického, co deklamuje úvahy o dětství, sexu, splynutí, touze a genderově odlišném pohledu na život.

Krásné dny v Aranjuez
Zdroj: CinemArt

Ale dohoda zní: žádná akce, pouze dialog! A ten je intelektuálně natolik výživný, že si to s nimi neužijete, pakliže nepatříte mezi ty, kteří orgasticky sténají u vět typu: „Zůstali jsme spolu, až ,my‘ přestalo existovat a zůstal jen ten druhý“, neomdlévají při prorockých výkřicích „nebe a Země zmizí, moje touha však nezmizí nikdy“ a na první dobrou nepochopí, o čem žena hovoří, když říká: „Blesk, který do mě uhodil, mi neublížil, bičoval mě a neproťal mě shora, ale ze země“.

Ztraceni v bezčasí, ukotveni v realitě

Wendersova intimní konverzačka je o tom, jaké to je, když muž se ženou nejen snídá, ale také hovoří, cypřiše se vilně vlní ve větru a k tomu odněkud z domu preluduje na klavír Nick Cave a zpívá And I believe in Love… Tohle má úžasnou atmosféru a formu, ale kde je, kurňa, alespoň nějaký smysl dávající obsah? Něco by se sice našlo, třeba křik, který se hodí k tichu, tajemství dřevěného domku v solném poli či kopulace na podestýlce z vysušených výkalů.

A také se dozvíte, k čemu jsou dobrá těla mužů a že je ještě něco za erotogenními zónami, ale přiznávám, že jsem už zapomněl co. Když dialog dospěl k popisu dvou těl, natažených v temnotě nekonečna, ztratil jsem se definitivně. Pak mě probralo tvrzení, že její pohlaví toužilo, aby se z mužů stávala prasata, kompenzované vzápětí tezí, že milovat znamená dojímat se křehkostí mužů (čemuž sice moc nerozumím, ale intuitivně cítím, že to není špatně). Dozvíte se toho hodně, jen to nedává moc smysl.

Příliš vám nepomohou ani tři klíčové figury s blíž neurčenými vztahy, pakliže mezi nimi vůbec nějaké vztahy jsou, protože působí, že je tu každá sama za sebe. Žena (Sophie Seminová) není extrémně sympatická, ale docela přijatelně předstírá, že občas hledá správné slovo nebo se rozmýšlí, zda má vůbec pokračovat. Jenomže to, co říká, si říká spíš pro sebe než pro vás. On (Reda Kateb) klade hlavně otázky, ví něco o migraci červeného rybízu a občas si přesedne ze židle na schody, aby dodal dialogu alespoň nějakou dynamiku.

Oba jsou zajímaví svou civilností, ale jiskří to mezi nimi asi tak, jako když třete vlhkou ebonitovou tyč prořídlým liščím ocasem. Co se týká spisovatele Jense Harzera není zcela jasné, zda za nimi sedí v domě proto, aby mohl slyšené zachytit, nebo zda kontroluje, zdali je již napsané správně interpretováno.

Na tenhle spektákl musíte být připraveni, protože zatímco jeho protagonisté mohou být přemoženi touhou, divák může být zdolán přívalem bezvýznamných významů a slov, která kreslí obrazy a jitří imaginaci. Nekomplikovaný a čistý vizuál si ve formátu 3D užijete hlavně ve vstupní sekvenci a celkově ve vás tenhle komorní opus zanechá pocit, že jste viděli něco artového, co není tupé, a je zároveň jemné, nenásilné a prchavé jako stíny dešťových kapek na nahých tělech. To je docela hezké – jen pořád nevíte, co se vám tím vlastně vzkazuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
5. 12. 2025

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
5. 12. 2025

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...