Recenze: Štěpán Beránek / Vlci, ptáci, kalhotky

Díla Štěpána Beránka potkává pozorný divák stále častěji, a to nejen na samostatných výstavách (Galerie Avoid, Galerie A, Trafačka, Rašínovo nábřeží), na řadě výstav skupinových (Art Prague Sculpture, Art Prague Week, Kick off, Akce Cihla, Grand Prix Obce architektů, Pocta Theo Shap, Široký dvůr, Výstava studentů Middlesex University, Výstava studentů prof. Lindovského atd.), ale také přímo ve veřejném prostoru. Občas si určitě dáváte ovocný koktejl v pražském Juice baru ve Vodičkově ulici v pasáži Myšák, pijete popovické pivo v pivnicích Kozlovna, kupujete si mobil v síti Vodafone anebo přijdete na návštěvu k dobře situovaným rodinám na Barrandově. Tam všude potkáváte Beránkovy osobité a invencí nabité práce.

Bylo to kus odvahy, pokusit se zvládnout tak obrovský a náročný prostor chrámu sv. Antonína v Sokolově. Tato obří a zejména navíc extrémně vysoká prostora klade před vystavující nesmírně těžké úkoly, související s důvěryhodným zvládnutím místa. Práce se světlem, barvou, geniem loci je vždy přetěžká.

Beránek se zhostil tohoto úkolu excelentně. Představil divákům tři různá období svého tvůrčího života. Vizuálně dominantními jsou jeho nejstarší práce, kdy obří kolibřík (to není překlep) vzlétá od robustní obří květiny, aby vyplnil nejméně patnáctimetrovou výšku svojí hmotou. Za ním, vrouben nekonečnými věnci vlasů, dominuje prostoru oltář, nabízející mnohé interpretace, v každém případě pak pohled mladého, erotikou žijícího tvůrce. „Oltáře intimity a něžnosti“ (cituji teoretika Patrika Vavřinu) pak zdobí sloupoví chrámu po jeho délce.

  • Štěpán Beránek / Oltář největší lásky zdroj: Stránky Štěpána Beránka
  • Štěpán Beránek / Kolibřík zdroj: Stránky Štěpána Beránka

Zcela překvapen bude návštěvník, který zná toto tvůrčí Beránkovo zaujetí, když spatří kontrastní skleněné vlky, ve kterých autor expresivně a s nadsázkou cituje barokně brutální lidové jihoamerické náboženské umění s jeho tvrdou barevností a typickým „lidovým“ zpracováním (vzpomenete si na jihoamerický kult smrti ve všech bizarních pohádkově působících podobách). Jejich pozvednutí na boční oltářové podesty je vizuálně nejen přibližuje naším očím, ale dodává jim nové významy, možná až příliš brutální.

Dva sochařské portréty, používající prvky popu a postmoderny, zvláštně kontrastují s oněma dvěma skupinami děl, aniž by je rušily. Určitě však doplňují celkové barokní vyznění celé expozice, která působí emotivně a až teatrálně, majíc jasné kontury i výrazně pojaté dominanty.

Zvládnutím tohoto výstavního prostoru vstoupil Štěpán Beránek mezi nemnoho autorů, pro které je prostor výzvou k pokoření. Zde se záměr podařil.

Výstavní a koncertní síň v chrámu sv. Antonína Paduánského, Sokolov, Klášter na Starém náměstí. Výstava potrvá do 13. 10. 2011, otevřeno mimo pondělí 10:00–18:00, vstup volný.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...