Recenze: Město ER odolává času

Michal Prokop a Framus 5 se nakonec dočkali. Album Město ER nyní vyšlo v úplné podobě – tak, jak mělo vyjít před pětačtyřiceti lety. Konečně…

Jsou nahrávky, domácí i zahraniční, které rezonovaly dobou svého vzniku, byly opěvovány, při pozdějším poslechu však přeci jen jasně cítíme, kolik že času od jejich vzniku uběhlo – aniž by to ovšem zákonitě znamenalo, že tím pozbyly něco ze svých kvalit.

Jistě k nim patří i Město ER, nahrané a vydané v roce 1971 kapelou, jež si tehdy říkala Framus 5. Původní název kapely Framus Five zněl za nastupující normalizace nejspíš příliš podvratně. A podvratně zřejmě působila i výtvarná podoba obalu, tehdejší cenzoři ji tedy razantně zredukovali, a až současná reedice nabízí jak obal, tak booklet v původní, zamýšlené podobě.

Michal Prokop
Zdroj: Supraphon/Martin Kubica

Kapela měla tehdy za sebou debutové album z roku 1969, to však bylo zcela v zajetí tehdy populárního soulu, ale i rhythm and blues, s milými výlety do jazzu, zároveň ale – s jedinou výjimkou – nabízelo pouze převzaté skladby. Již zde se ovšem ukázalo, jak instrumentálně zdatní jsou její členové, hlavně ale však dalo vyniknout sytému hlasu Michala Prokopa, o němž tehdejší kritik napsal, že má hlas jako „rok nepřipuštěný černý býk“…

Město ER drží pohromadě

Město ER mělo být ovšem jiné, tedy autorské a zpívané česky. A pokud byla úvodem zmiňována doba, ano, i zde najdeme tehdy oblíbenou delší koncepční skladbu, skládající se z prokomponovaných „kapitol“, propojených instrumentálními mezihrami. Táhlo to k nim muzikanty, kteří cítili, že „mají na víc“, a běžný formát několikaminutových písniček jim nestačil. Výsledky bývaly různé, řada z nich však naštěstí přežila.

Téměř dvacetiminutová titulní skladba, jejíž text napsal básník Josef Kainar, pracuje s již zmíněným schématem, kapela bez problémů přechází od jazzu spíše bigbandového ke komornějšímu, zazní pasáže dravě rockové, ale slyšíme i patetické pasáže, stojící především na Prokopově hlasu, aranžér Petr Hannig (později píšící pro začínající Lucii Bílou, Vítězslava Vávru a další normalizační zázraky) využil svých symfonických zkušeností z akademie, vše přitom drží pohromadě. Každý z muzikantů dostane prostor k sólu, pochvalu jistě zaslouží varhaník Ivan Trnka.

Pokud jde o text, ten tehdy mohl projít snad jen díky Kainarovu jménu. A když už jsme se dotkli delších několikavětých skladeb, v souvislosti s Městem ER není proč nezmínit kompozici Valentyne Suite anglického Colossea, ostatně předvedlo ji v roce 1969 i na pražském jazzovém festivalu. V každém případě lze Město ER položit vedle podobně koncipovaných kompozic na domácích albech, mám na mysli Provisorium Deža Ursinyho (1973) a Odysseu skupiny Atlantis a sourozenců Ulrychových (1969, vydáno 1999).

Kapela bez kapely

Zbytek alba doplňuje pět kratších písní, připomenutí si rozhodně zaslouží Prokopova pěkně odpíchnutá Tys kámen, s hezkými kytarovými vyhrávkami Luboše Andršta a soulovým poštěkáváním dechů, za niž by se rozhodně nemusela stydět žádná ze slavných zahraničních kapel té doby. Vydařené je i blues Noc je můj den, opět s krásnou kytarou Luboše Andršta, již tehdy výtečného a hlavně cítícího interpreta blues, jak je slyšet z jeho nápaditého a dobře vystavěného sóla.

Špatná není ani rozklenutá Prokopova píseň Pláču, v níž opět přesvědčuje o síle svého hlasu, v závěrečné Andrštově sólové instrumentálce Perceptua kytarista ukázal, jakým směrem se budou později ubírat jeho skladatelské pokusy – již zde slyšíme výrazně introvertní hru, bez efektů, o to procítěnější.

V kontrastu se všemi zmiňovanými skladbami ovšem zarazí – tehdy i dnes – zařazení Hannigovy odrhovačky Kapela, s podobně dryáčnickým Krečmarovým textem, píseň totiž jako kdyby vypadla z repertoáru pozdějších Hannigových chráněnců. Jednalo se tehdy o úlitbu? Anebo to snad, probůh, kapela s touhle Kapelou myslela vážně? Či jako vtip? Nevím, rozhodně bych se však bez ní obešel…

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 5 hhodinami

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
včera v 17:16

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...