Nemohu přestat: sklo Ivany Šrámkové

„Věci se nedají předem naplánovat ani chtít. Každá dobrá nosná myšlenka vznikla původně bez hlubší filozofie. Dobrá myšlenka se pozná právě tím, že vypadá zpočátku nevinně, ale cokoliv k ní přidáte, ji rozvíjí a posunuje dál.“ Ani se nechce věřit, že takhle spontánně, jak sama tvrdí sklářská výtvarnice Ivana Šrámková, by mohla vzniknout díla, která tato autorka v těchto dnech vystavuje v Centru současného umění Dox v pražských Holešovicích. Její výstava nazvaná Nemohu přestat tam potrvá do 31. října.

K výstavě se návštěvník musí propracovat poměrně komplikovanou soustavou schodišť a chodeb zdařile zrestaurovaného interiéru několikapatrové galerie, která si přesto zachovává strohý charakter původní továrny. Zato je ale, když vstoupí do sálu samotné výstavy, odměněn pohledem na podivné postavy či figury obklopené zvláštní až mysteriózní atmosférou pradávných svatyň.

Možná to způsobuje světlo, které sem proniká a nasvěcuje tyto bytosti, jež směle můžeme nazvat totemy, a které prozáří jejich skleněná těla a rozehraje je barvami tlumených odstínů. Možná za to mohou samotné tvary, či spíše „pra-tvary“ skleněných plastik, pro které se ve spojení s tvorbou Ivany Šrámkové ustálil popis archetypální, geometrický, redukovaný, esenciální. Návštěvník má pak pocit setkání s čímsi, co zasahuje do dnešních dní z hlubin dávnověku.

Ivana Šrámková / Ptáčci
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Zde představená kolekce 8 monumentálních plastik a 22 kousků středního formátu byla vytvořená vesměs ve letech 2002–2008, ale je tu k vidění i dílo z roku 1998 (Věž) a především nejnovější práce z letošního roku. Plastiky Ivany Šrámkové jsou skvělou ukázkou výtvarného sklářského myšlení s využitím dostupných technik; několikadílné plastiky jsou tavené ve formě, lepené, v některých případech s částmi volně loženými nebo vkládanými do otvorů v těle sochy.

Kombinací ploch s povrchem opracovaným broušením nebo leštěním a ploch s původní drsnou strukturou, která přiznává kontakt se sklářskou formou a využívá výtvarného potenciálu hrubosti povrchu, a v neposlední řadě ve spolupráci s barvou skloviny a její tloušťkou dosahuje prostupem světla, které se musí prodírat těmito „nástrahami“, vícenásobných valérů barvy každé plastiky - od tmavě šedohnědé, přes žlutohnědou, červenočernou, temně šedou, modrou, zelenou, prasátkově růžovou až po křišťál. Autorka světlu neustupuje a nic mu neusnadňuje: tam, kde je hutná hmota tmavé skloviny, stojí si za svým a nechává plastiku temnou, tam, kde pro vyjádření své myšlenky zvolila křišťál, ještě ho vylehčuje bublinami ve sklovině. Prasátko je ve své tělesnosti růžové a čisté až k nevíře.

Z výstavy Nemohu přestat
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Přestože autorka zastává myšlenku spontánnosti nápadu a vzniku díla, za charakteristickou abstrakcí tvaru jejích postav stojí roky práce. Redukovaný, archetypální tvar plastiky nabízí o to větší prostor pro vyjádření podstaty toho, co plastika sděluje. Kolekce plastik Ivany Šrámkové rozehrává lidské a zvířecí charaktery a jejich typologii a nezáleží na tom, jestli je nositelem určité vlastnosti člověk nebo zvíře. S humornou nadsázkou a trefnou zkratkou se tu potkáme sami se sebou: Hrdina, Intimní přítel, Horal, Dobrák, Introvert, Vysoký švihák, Francouzská koza, Raněná lvice, Divoké prase, Luxusní prase, Zelená liška, Kamzík, Lipicán, Královnička a další. Ivana Šrámková by patrně jakoukoli „těžkou filozofii“ ve svých dílech odmítla, přesto je tam přítomna, neboť se říká, že skutečně dobré dílo ví víc než sám autor.

Zcela samostatnou, neméně pozoruhodnou částí výstavy Nemohu přestat je kolekce drobných plastik nazvaná Ptáčci umístěná na dvou samostatných soklech. Je zajímavá pro toho, kdo sleduje tvorbu Ivany Šrámkové a pamatuje si na její Slepičí program, kolekci 120 plastik z hutního skla, kterou ve škrdlovické sklárně vytvořila spolu s Michalem Machatem v letech 2002-2006. Program zkratkovitých, úsměvných příběhů zakletých v každé skleněné slepici, půlmetrové potvoře, jak Šrámková s Machatem těmto bytostem říkali, byl na české i světové sklářské scéně v prvním desetiletí tohoto století naprostým zjevením. „Jestli chyběla mytologie slepice, od teďka už je,““prohlásil kdysi Michal Machat o této originální hře s tvary, možnostmi barvy a technologií hutního skla.

Ivana Šrámková / Raněná lvice
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Ve srovnání se Slepičím programem je kolekce Ptáčci v galerii Dox překvapením. Tahle drobotina postrádá neotřesitelné sebevědomí tehdejších slepic, originalitu výtvarné zkratky, nadsázku tvaru, tušený „svist“ hutního skla, výraznou paletu barev i pointu příběhu, který každá slepice zosobňovala. Ve všech ohledech skromnější Ptáčci jsou jiní; sebevědomou drzost nadsázky nahrazuje decentní náznak tvaru, který stojí na půdě výtvarného realismu, hýřivou šťavnatost barev nahrazuje útlum a střídmost.

Ptáčci jsou uchopeni z jiných pozic, odkazují sice k realismu, ale také ke specifickým výtvarným kvalitám „dětské“ kresby a dětského výtvarného vidění. I tito ptáčci jsou malými zázraky techniky tavení skla ve formě, která zachováním drsnosti povrchu nechává tělíčkům narůst peří, ale především předurčuje jistou tvarovou neohrabanost, a přesto navozuje dojem, že opeřenci jsou vytvořeni modelováním z volné ruky, což v případě skla není dost dobře možné. Možná že kolekce Ptáčci ohlašuje další etapu nového směru nebo stylu v tvorbě Ivany Šrámkové, ale jak to bude dál skutečně vypadat, na to si musíme ještě počkat.

Z výstavy Nemohu přestat
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Nejlépe to řekne autorka sama; Kdo chce, může se jí na vše vyptat během komentované prohlídky, která se v galerii Dox uskuteční 10. října v 18:00.

IVANA ŠRÁMKOVÁ / NEMOHU PŘESTAT. Kde: Centrum současného umění Dox, Poupětova 1, Praha 7, Holešovice; kdy: do 31. 10. 2011.

Liberecká rodačka Ivana Šrámková (*1960) je absolventkou Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném Brodě (1981) a Ateliéru skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde studovala pod vedením prof. Stanislava Libenského (1988). Uskutečnila více než tři desítky samostatných výstav a zúčastnila se několika desítek skupinových uměleckých projektů. Je nositelkou prestižních ocenění, její díla vystavují přední domácí i zahraniční galerie.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 12 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 13 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 19 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
4. 12. 2025

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025
Načítání...