Kontratenorista Andreas Scholl: Hudba je alchymie

Andreas Scholl o hudbě Henryho Purcella (zdroj: ČT24)

Zpíval papeži Janu Pavlu II., vystupoval snad na všech nejslavnějších světových pódiích a 2. června se představí také v Praze. Kontratenorista Andreas Scholl předvede na festivalu Pražské jaro program sestavený výhradně z děl barokního skladatele Henryho Purcella. Stejný repertoár měl na přehlídce zaznít už před dvěma lety, kvůli nemoci musel ale pěvec koncert zrušit.

Andreas Scholl o hudbě Henryho Purcella:

„Henry Purcell je pro kontratenoristy jedním z nejdůležitějších autorů. Většinu repertoáru napsal pro kastráty, jeho skladby jsou jedny z nejkrásnějších, které pro tento hlas vznikly.

Purcellova hudba nebyla napsána pro koncertní sály. V té době koncertní sály neexistovaly, lidé by tehdy neplatili za to, aby si poslechli hudbu. Je to salónní hudba pro padesát až šedesát lidí. Dnes bychom řekli komorní. Proto je taky velmi intimní. Zpěvák se tak musí pokusit vytvořit z velkého sálu malou místnost.

Nevíme, jakým způsobem zpívali Purcellovy skladby lidé dřív. Můžeme jen spekulovat. Já si ale myslím, že hudba musí vždy odkazovat k současnosti. Skladatel chtěl svým dílem vyvolat v posluchači emoce, přimět ho k přemýšlení, úvaze nad jeho životem, rozplakat ho nebo potěšit. Přesně to chtěl taky Purcell a o to stejné se v 21. století pokouším i já. Chci posluchače rozplakat nebo rozesmát. Je to velice důležité, protože jedině tak je hudba autentická.

Koncert je o přeměně. Lidé musí odejít ze sálu s jinou náladou, než se kterou přišli dovnitř. Musí dojít k určité alchymii během představení. Pokud se to podaří, můžu si říct, že jsme to udělali dobře.“