Ke střetu dobra a zla docházelo vždy, vysvětluje Krzysztof Zanussi svou motivaci pro film

3 minuty
Rozhovor s Krzysztofem Zanussim
Zdroj: ČT24

Polský filmař Krzysztof Zanussi zastával vždy názor, že umění by mělo provokovat a jít proti všemu očekávání. Jeho jméno je spojeno s takzvaným Kinem morálního neklidu, které se stavělo proti polské komunistické vládě. Čtyřiaosmdesátiletý režisér stále točí a o kinematografii se zajímá, v Česku naposledy letos v listopadu jako porotce středoevropského festivalu 3Kino FilmFest.

Podle Zanussiho dominuje středoevropským filmům téma nemoci. Zobrazil ho i on, například ve snímku Život jako smrtelná choroba přenášená pohlavní cestou. „Nezajímá mě nutně nemoc jako taková. Ale to, jak nás proměňuje a jaké má důsledky, třeba filozofické,“ osvětlil v rozhovoru pro Českou televizi na festivalu 3Kino FilmFest.

Tento podtext provází všechny jeho filmy. Než se dostal k režii, studoval filozofii a fyziku. „Dnes už to nemá význam, bylo to před sedmdesáti lety. Ale ta studia mě formovala, byla totiž daleko od toho, jak vypadal tehdejší režim,“ podotkl.

Své rozhodnutí rezignovat na akademickou kariéru vysvětlil už dříve tím, že v jisté době si uvědomil, že více než věda ho zajímají lidé, kteří ji tvoří.

Kino morálního neklidu

Ve filmech Zanussi analyzoval polskou společnost, ukazoval krize v mezilidských vztazích, zabýval se morálkou a svobodou. V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let se zařadil mezi představitele polské filmové vlny známé jako Kino morálního neklidu. Pro filmaře s ním spojené byl charakteristický kritický pohled na společenské poměry, které tehdy v komunistickém Polsku panovaly.

Typickým příkladem této tvorby jsou v Zanussiho filmografii snímky Konstanta či Ochranné zbarvení, založené na kolizi ideálů na jedné straně a konformity a oportunismu na straně druhé.

„Vždycky docházelo ke střetu dobra a zla. V období komunismu jsme toho využili, abychom ukázali nesoulad těchto přístupů,“ podotýká Zanussi.

Krzysztof Zanussi - Konstanta
Zdroj: ČT24/ČT

Ke Kinu morálního neklidu se hlásil také třeba Andrzej Wajda či Agnieszka Hollandová. „Přijela do Polska poté, co byla v Praze zatčena kvůli pražskému jaru. Asistovala u natáčení filmu Iluminace, potom mi ještě produkovala dva další snímky,“ připomněl Zanussi.

Bůh se směje mým plánům

Od osmdesátých let byl už Zanussi tvůrcem evropského formátu – za Rok klidného slunce získal hlavní cenu na festivalu v Benátkách. Natočil mimo jiné životopisný film o papeži Janu Pavlu II., jemuž dělal poradce. K morálním otázkám se vrátil i ve svobodném Polsku, třeba v psychologickém dramatu Persona non grata z prostředí diplomatických intrik.

Režijně se Zanussi podílel celkem na sedmdesátce filmů, ten nejnovější – Dokonalé číslo – dokončil loni. A pravděpodobně nešlo o poslední titul v jeho filmografii.

„Když je vám osmdesát čtyři let a hovoříte o plánech, Bůh se směje. Pořád ale přemýšlím o dalších projektech a uvidíme, jestli se mi podaří něco natočit,“ říká. Dobro a zlo totiž podle něj ze světa nevymizelo. Sám hledá útěchu především v katolické víře.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...