Hroch neviděl ve Zlíně práci, ale odpočinek

Poetiku do technického Zlínska dovedl vnést Vladimír Hroch, malíř spojený od konce 30. let minulého století s tímto regionem. Na rozrůstající se průmyslovou oblast se uměl podívat očima francouzských impresionistů. Jeho krajinomalby vystavuje Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně.

Impresionistické pojetí Zlína odlišuje Hrochovu tvorbu od tehdejších oficiálních, technicky precizních černobílých fotografií. Baťovo město neviděl jako město práce nebo stroj na masovou výrobu, ale rád ho zobrazoval jako místo odpočinku. 

Baťovský impresionista

Do Zlína pražského umělce přivedly salony umění pořádané firmou Baťa. Ta Hrocha poté pozvala, aby učil na její Škole umění. „Tehdy mu bylo něco málo přes třicet. Byl mladý, pružný, atraktivní pro firmu, a proto si ho také vybrali, aby vyučoval jednak krajinomalbu, jednak návrhy plakátů,“ upřesnil kurátor zlínské galerie Vít Jakubíček. 

Maloval i obrazy za zakázku, které měly dokumentovat podobu města. Na výstavě je k vidění například třímetrové panorama Zlína. „Je opravdu výjimečné. Poskytuje nám kromě fotografií jedinou zprávu o Zlíně ve 40. letech,“ upozornil kurátor.

Reportáž: Zlínsko očima Vladimíra Hrocha (zdroj: ČT24)

V 50. letech se přestěhoval ze Zlína do Uherského Hradiště. Výstava nezapomíná ani na jeho pozdější práce, inspirované právě slováckou krajinou. V krajské galerii mohou návštěvníci na Zlínsko očima Vladimíra Hrocha pohlédnout do poloviny března.

Načítání...