Divadelní Teror v Brně: O vině, či nevině rozhodují diváci

Ve hře Teror rozhodují diváci o vině, či nevině (zdroj: ČT24)

Mají snad životy 70 tisíc nevinných lidí větší váhu než životy 134 nevinných lidí? Brněnské divadlo Reduta zařadilo do repertoáru inscenaci, která sklízí úspěch napříč Evropou. V morálním dramatu s názvem Teror je publikum v hledišti zároveň porotou v soudní síni. Musí rozhodnout o vině, či nevině vojáka, který zabránil teroristickému útoku sestřelením letounu plného cestujících.

Divadelní eticko-právní trenažér nutí diváky se během dvouhodinového procesu zamyslet nad otázkami dobra a zla, strachu a odvahy a odpovědnosti za své činy. Na pomyslné misky vah kladou herci stejnou míru argumentů pro i proti.

„Hra vlastně nenabízí odpovědi, spíše spoustu otázek o tom, na čem stojí naše civilizace. Otázky, které klade státní  zástupkyně: Jaká je cena lidského života? Můžeme morálku či etiku stavět nad zákony?“ uvedl k inscenaci režisér Martin Glaser. 

Voják je přesvědčen, že proti teroristům, kteří unesli letadlo, zasáhnout musel, aby zabránil ještě větším ztrátám na životech. „Ústavní soud říká, že lidský život má svoji hodnotu a není možné, aby někdo svévolně z důvodu, že zachrání společnost, zabil jedince. Proto skončil v soudní síni,“ uvádí o případu představitel obžalovaného pilota Jan Grundman.

Teror (Národní divadlo Brno - Reduta)
Zdroj: Národní divadlo Brno

Jak hlasovali v jiných zemích?

Autor původní hry Ferdinand von Schirach čerpal při psaní z vlastní právnické praxe. Jen rozhodnutí o vině a nevině nechává na divácích – hlasují prostřednictvím skleněných kuliček. Výsledek každého večera mohou porovnat i s výsledky hlasování diváků v jiných zemích.

Hru aktuálně uvádějí desítky evropských divadel, na repertoáru ji mají i scény na Floridě, v Japonsku a Číně. Od 11. listopadu ji začne uvádět ve svém nastudování také pražské Divadlo ABC. Všechna rozhodnutí diváků po každé repríze zaznamenávají stránky vytvořené speciálně pro tuto inscenaci.