Praha - Měl Kafka smysl pro humor? Ano, myslí si ve Švandově divadle, kde připravili adaptaci jeho neuchopitelné povídky Proměna. Volný pád obchodníka Řehoře, který se promění v brouka, pojali jako sice krutou, ale přesto grotesku.
Divadelní Proměna: Kafka v plenkách
Z děsivého snu se do reality probudí všichni, celá rodina - kromě jejího živitele Řehoře. „Naše proměna u něj začíná vědomým rozhodnutím, že se prostě neprobudí. Nepůjde do práce, nebude živit rodinu, nebude dřít do úmoru, prostě zůstane doma a tím se stane pro rodinu parazitem,“ vysvětluje pojetí tvůrců dramaturgyně Lucie Kolouchová.
Pod divadelní adaptací je podepsána společně s režisérem Dodo Gombárem. Z původního Kafkova textu ponechali zhruba třetinu a tu ještě převyprávěli. Naopak využili i motivy z povídky Popis jednoho zápasu a z Dopisu otci.
„V něm Kafka popisuje pocity z dětství, všechny ty křivdy a z toho plynoucí komplexy. Tím je v inscenaci posílena linka vztahů v rodině, všechny neotevřené šuplíky, neuzavřené otázky vztahu k matce a k otci a problémy, které si člověk pak nese celý život,“ vysvětluje Marek Pospíchal, představitel Řehoře Samsy. Tvůrci jej navlékli pouze do plen a pohyb mu zkomplikovali gumovými pruhy - i kostým má vyjadřovat pocit nemohoucnosti a neschopnosti komunikace i změny.
Podle dramaturgyně česká divadla Kafku nezařazují na program příliš často, protože se bojí diváckého nezájmu. „Máme ho spojeného většinou s něčím temným, depresivním, složitým. My se ale snažíme v textu i v tom, jak jej vykládáme, najít humor. I když je to tedy humor hodně černý, v podstatě černá groteska,“ popsala přístup tvůrci k aktuální interpretaci.
Podobně Kafku vnímá i režisér Dodo Gombár. „Je tu možnost několika výkladů,“ připouští. „Je to opravdu existenciální, traumatická věc, nebo velmi tvrdá, krutá groteska, u které se máme bavit? Na kafkovském mýtu, na depresivním, rachitickém, hypochondrickém člověku mě nejvíc zajímá hledání humoru, zvláštního šklebu.“
Kafka ve Švandově divadle chce vyprovokovat možný jiný úhel pohledu, byť nestandardní. Dopomůže k tomu i proměna, kterou projede tradiční rozdělení divadelního prostoru. Jeviště se totiž stane hledištěm - a naopak, což s sebou nese i omezenou diváckou kapacitu. V premiéře se promění 31. května.