Za čtvrtinovou cenu jízdného, která od září platí pro studenty i seniory nad 65 let, jezdí vlakem až čtyřicet procent cestujících. Podle statistik největších dopravců přilákaly slevy na železnici řádově jednotky procent nových pasažérů. ČT mapovala na nejrušnějších nádražích Česka jeden z kritických bodů týdenní dopravy – páteční odpolední špičku.
Vlaky bývají stále častěji přeplněné. Slevy přilákaly nové cestující a ani přidané vagony nestačí
Jan Zavřel je jedním ze zhruba šesti set tisíc lidí, kteří v pátek jedou domů vlakem. Jsou dvě hodiny odpoledne a v Praze, Brně i Ostravě nastupují další cestující. „Večer to je většinou nacpané, protože jezdí studenti. Občas to určitě potká každého, že stojí v uličkách,“ řekl Zavřel, který se z Brna vrací domů na víkendy.
Podobná situace je i na jihu. Rychlík z Prahy do jižních Čech má sedm vagonů, dva z nich jsou speciálně vypravené kvůli páteční špičce. Ale ani to nestačí, někteří lidé zůstávají stát v uličkách. Například Anna Stoklasová, která jezdí z Prahy jen do Benešova. Za pět let pociťuje největší nával ve vlaku právě nyní.
- Ministerstvo dopravy dostalo od dopravců v rámci kompenzace slev na jízdném (ve výši 75 procent) za září faktury na 462 milionů korun.
- Železniční dopravci vyčíslili faktury za zlevněné jízdenky pro žáky, studenty a seniory nad 65 let na 244 milionů korun.
- Autobusoví dopravci fakturovali za první měsíc fungování slev částku ve výši 218 milionů korun.
V expresu z Ostravy do Prahy sedí všichni. Trasa patří mezi ty nejfrekventovanější. České dráhy tam proto spoje od zářijového zavedení slev pravidelně posilují. „Dneska máme devět vozů, obyčejně jezdíme tak se šesti nebo sedmi,“ řekl vlakvedoucí Lumír Rucký.
Nárůst je tradičně dvě procenta a další jedno až dvě procenta dělá nárůst vyplývající ze státních slev, uvedl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. „Na nárůst cestujících reagujeme až osmi desítkami vozů,“ dodal.
Na nápor cestujících reagují i další dopravci. Vozy navíc řadí podle rezervací. Stáří těch, kterými posiluje národní dopravce, je různé – vedle moderních jezdí i vozy 35 let staré. Ty by měly z kolejí zmizet do dvou let.
Řada tratí je přetížených
Růst zájmu o cestování na železnici má i svou druhou stránku. Tratě na některých místech začínají být přetížené a dopravci si na to stěžují. V některých částech země už kvůli tomu mohou jezdit nákladní vlaky jen v noci. Těm osobním se zase stává, že každé menší zpoždění začne okamžitě dál narůstat.
Leckde, jako třeba na trati z Prahy do Kolína, se zkrátily rozestupy mezi osobními vlaky i na deset až patnáct minut. Mezi ně se vejdou často jen rychlíky. A to ještě vše musí jít podle plánu. Vlaky se zpožděním nad 15 minut pak situaci komplikují. Když se u jednoho vlaku vyskytne zpoždění, tak zpoždění od něj naberou i všechny ostatní.
„Je veřejným tajemstvím, že v okolí velkých aglomerací je infrastruktura na hranici své kapacity,“ říká Štěpán. Toho si je vědomo i ministerstvo dopravy. „Vnímáme, že současné železniční kapacity nestačí. Ve spolupráci se SŽDC proto připravujeme velké množství projektů, které by měly kapacitu navýšit,“ uvedla mluvčí resortu Lenka Rezková.
Nákladní dopravci nyní po státu hlavně chtějí, aby ulevil aspoň směru ze severu na jih. Na papíře se připravuje zvýšení kapacity tratě z Mostu do Plzně a dál do Domažlic a do Bavorska. Díky tomu by velká část vlaků nemusela přes Prahu.
„Dlouhodobě si na to stěžujeme. Současně s výstavbou vysokorychlostních tratí musí probíhat i výstavba současné konvenční sítě,“ řekl výkonný ředitel sdružení nákladních dopravců ŽESNAD Oldřich Sládek.
Dvacet let přitom platilo, že tratě se při rekonstrukcích nerozšiřují na víc než na dvě koleje. Až teď začíná první projekt, který se vymyká: rekonstrukce trati mezi pražskými Vršovicemi a Hostivaří, kde budou mít osobní vlaky a rychlíky každý jeden pár kolejí sám pro sebe. Podle dopravců by ale podobných vícekolejných úseků bylo potřeba mnohem víc.