Twitter přilákal miliardovou investici saúdskoarabského prince

Dubaj - Saúdskoarabský princ Valíd bin Talál investoval do Twitteru. V sociální síti koupil se svou společností Kingdom Holding Company za 300 milionů dolarů (zhruba 5,8 miliardy korun) strategický podíl. Podle odhadů analytiků mohl princ investicí získat ve firmě téměř čtyři procenta akcií.

Podle společnosti Kingdom je investice výsledkem několika měsíců jednání. „Naše investice do Twitteru potvrzuje naši schopnost rozeznat vhodné příležitosti k investicím do slibných, vysoce růstových podniků s globálním dopadem,“ uvedl Valíd bin Talál v prohlášení. Podle mediálního analytika Vojtěcha Bednáře se arabští investoři zatím do tohoto druhu byznysu příliš nehrnou.

„Tento saudský princ je milovníkem nových technologií. Nekupoval si něco, co nezná. Konec konců důkazem je to, že dneska už má 30 tisíc followerů, tedy lidí, kteří ho čtou,“ přiblížil ředitel digitální agentury Dark Side Tomáš Jindříšek.

Princ má podíly v mediálních a IT firmách, ale i v Citibank

Valíd bin Talál patří k saúdskoarabské vládnoucí rodině a jde o jednoho z nejbohatších lidí na světě. Valíd prostřednictvím své firmy Kingdom Holding Company investoval již do několika západních společností, včetně banky Citigroup, amerického Apple, mediální firmy News Corp. či Motoroly. Nedávno pak princ oznámil, že plánuje spustit zpravodajský kanál Alarab, který by měl konkurovat katarské televizní stanici Al-Džazíra či Al-Arabíja podporované Spojenými arabskými emiráty. KHC vlastní rovněž významný podíl v saúdské mediální firmě, která vydává vlivné arabské noviny Aš-Šark al-Avsat.

Tomáš Jindříšek, ředitel agentury Dark Side:

„Saúdská Arábie je sice velký spojenec západu, na druhou stránku je třeba uvědomit si, že je to pořád absolutistická monarchie, kde není parlament, kde je trestné, když se odkloníte od islámu, atd. A Twitter je samozřejmě jednou ze svobodných sítí, která pomohla třeba položit některé nedemokratické vlády.“

Twitter se otevřel široké veřejnosti v roce 2006 a za pouhých pět let provozu se stal skutečným internetovým fenoménem. V současnosti odešlou uživatelé Twitteru na celém světě kolem 200 milionů příspěvků denně. Aukce akciových podílů firmy na počátku března letošního roku ohodnotila celý podnik na 7,7 miliardy dolarů.

Přestože investoři nedočkavě čekají na primární nabídku akcií Twitteru, firma letos v září uvedla, že na burzu nespěchá. V létě se Twitteru podařilo získat od investorů 400 milionů USD. Twitter má nyní více než 100 milionů aktivních uživatelů, kteří se přihlásí alespoň jednou do měsíce. Větší konkurent Facebook, který je jedničkou na trhu, má více než 750 milionů uživatelů.

Twitter sehrál důležitou úlohu v šíření informací při takzvaném arabském jaru, tedy sérii povstání, která otřásla v letošním roce Blízkým východem a severní Afrikou.