Tržby v osobním prodeji každým rokem rostou

Praha - Osobní prodej patří k rychle se rozvíjejícím oblastem podnikání. Obrat v zemích Evropské unie za rok 2007 činil víc než dvacet miliard eur a má stále rostoucí tendenci. Vyplývá to ze studie Asociace osobního prodeje. Nejčastěji se prodávají kosmetické výrobky, výrobky péče o tělo, péče o domácnost. Osobní prodej nabízí rovné podnikatelské příležitosti širokému spektru obyvatel bez rozdílu věku, sociálního postavení a různé míry praxe.

Celkem se osobním prodejem v zemích EU zabývají přes tři miliony lidí. V Česku to je přes 218 tisíc, z toho 83 procent jsou ženy. Zboží se loni prodalo za čtyři a půl miliardy korun. Od roku 2002 jde o nárůst o necelé dvě miliardy. Přesto se tento druh nakupování potýká s nedůvěrou části veřejnosti.

„Někteří lidé mají obavy z toho, co se stane, když si koupí výrobek a nebudou s ním spokojeni, zda mají nějakou možnost ho reklamovat, vrátit, dovolat se svých práv,“ potvrzuje předseda představenstva Asociace osobního prodeje (AOP) Jan Stránský.

Prvním krokem je kontaktovat distributora, který výrobek prodal, nebo se obrátit přímo na firmu. Pokud ani tam neuspěje, měl by se spotřebitel obrátit na Asociaci osobního prodeje. Problém se pak řeší přes etický kodex. „O dodržování tohoto kodexu se stará nezávislý právník, takzvaný administrátor, ke kterému se potom spotřebitel může odvolat a poskytne mu bezplatnou odbornou právní pomoc,“ dodává Stránský.

Přímý prodej by měl i nadále růst. Měly by zde vstoupit nové firmy, které budou nabízet nové výrobky i služby.

Členy AOP, která v Česku působí od roku 1993, jsou společnosti Avon, Amway, Just, Lux, Mary Kay, Ranger, Oriflame, Tupperware, Vorwerk. Na celkovém trhu přímého prodeje v ČR se podle odhadů asociace tyto firmy podílejí více než polovinou. „Předpokládám, že v ČR mimo naši asociaci působí ještě zhruba 20 dalších firem zaměřených na přímý prodej,“ dodal Stránský.

Vydáno pod