Strašák jménem rozpočtové provizorium děsí obce i firmy

Praha - Politická nestabilita začíná dopadat už i na obce a firmy. Nejvíc vrásek na čele jim přidělává hrozba, že sněmovna kvůli předčasným volbám nestihne schválit rozpočet na příští rok. Obce by v takovém případě musely žít z rozpočtového provizoria, což mimo jiné znamená žádné peníze na investice.

Obce mají obavy o dotace, s nimiž počítaly

Třeba Křešice na Litoměřicku dodnes řeší následky červnových povodní. Oprava chodníků a osvětlení má stát 5 milionů korun, nová kanalizace pak další 4 miliony. Obec by mohla začít s opravami jen díky dotacím. Teď je ale možné, že peníze nakonec neuvidí. „Musíme uvést obec do stavu, ve kterém byla před povodní. A to obec našich rozměrů nebo i menší města nemůžou dokázat bez pomoci ministerstev, vlády a řádného rozpočtu,“ konstatoval starosta Křešic Václav Kovařík.

Jako další příklad poslouží Tučín na Přerovsku. Obec měla už příští rok vybudovat cyklostezku do sousedních Želatovic, bez čtyřmilionové dotace od státu ovšem nepostaví nic. „Zase by se vše odložilo o další rok. Do sousedních Želatovic chodí děti do školy a lidi na zdravotní středisko. Chodí tam i na poštu,“ prohlásil starosta Tučína Jiří Řezníček.

Co znamená rozpočtové provizorium?

• Každý měsíc putuje na mzdy, sociální dávky nebo důchody pouze dvanáctina rozpočtu z předchozího roku.

• Dochází ke značnému omezení investic.

• Není možné čerpat peníze z evropských fondů.

VOLNÉ K POUŽITÍ!
Zdroj: ISIFA/Thinkstock/iStockphoto

Naděje umírá jako poslední

Škrty by ale dopadly i na stavebníky, kteří čekají na sebemenší zakázku. „Je to boj o přežití,“ řekl k tomu prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Hlavně menší firmy by dokonce mohly zbankrotovat. „Naděje umírá poslední. Věříme, že se ty diskuse kolem státního rozpočtu a ta finalizace v letošním roce zvládnou,“ podotkl Matyáš.

Problémy mají také nákladní dopravci. Už teď totiž domlouvají zakázky na příští rok a vůbec nevědí, jak vysoké budou mít náklady. Ve hře je totiž zdražení mýta. „Někteří zákazníci samozřejmě nechtějí přistoupit na to, že se třeba v průběhu roku budou náklady mýtného měnit,“ poznamenal mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix. Plán na zdražení mýta v době dopravních špiček a jeho zlevnění v nočních hodinách připravují na ministerstvu dopravy. Jestli se ho ale podaří prosadit do konce roku, není zatím jasné.

Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků o politické nestabilitě:

„Několik let se pracuje na mnoha a mnoha projektech a zákonech, na nichž se nepodílejí jen ministři, ale i stovky kvalitních lidí. Pokud se něco zastaví, je to v každém případě škoda. Za posledních 10 let tu bude osmý premiér. To prostě v pořádku není.“

Když už provizorium, tak co nejkratší

Podle Havlíčka by případné rozpočtové provizorium nebylo tragédií, pokud by trvalo jen v řádu týdnů. „Bude zde ale nervozita investičního charakteru, pojede se z měsíce na měsíc,“ prohlásil Havlíček s tím, že „svět se ale nezboří“.

  • Problémy se schvalovacím plánem rozpočtu měla vláda i minulý rok. Nečasův kabinet na konci října dokonce sám požádal sněmovnu o vrácení návrhu k přepracování. Ministr financí tehdy považoval za důležité udržet v roce 2013 rozpočtový schodek pod 3 procenty HDP. Celkové příjmy rozpočtu byly schváleny v míře 1 080,8 miliardy a výdaje 1 180,8 miliardy korun.
  • V historii České republiky se včas nepovedlo schválit státní rozpočet pouze jednou - za vlády premiéra Miloše Zemana, kdy však rozpočtové provizorium fungovalo pouze v lednu. Nakonec schválení rozpočtu předcházela opoziční smlouva a odstoupení několika ministrů.