Spotřebitelský optimismus neslábne. Maloobchodní tržby rostou, i když pomaleji

Spotřebitelský optimismus neslábne (zdroj: ČT24)

Tržby v maloobchodě bez aut v červnu zpomalily meziroční růst na 6,2 procenta z květnových 7,5 procenta, rostly ale ve všech hlavních sortimentech maloobchodu. Dlouhodobě nejvyšší tempo růstu vykazoval internetový a zásilkový prodej, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ). Červnové maloobchodní tržby podle analytiků potvrzují, že spotřebitelský apetit domácností neslábne. Táhne ho klesající nezaměstnanost a růst mezd.

Tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně stouply rovněž o 6,2 procenta, loňský i letošní červen měl totiž stejný počet pracovních dní. Reálně tak meziměsíčně vzrostly sezonně očištěné tržby o 1,5 procenta.

Červnové hodnoty maloobchodu jsou ve srovnání s květnem sice slabší, ale po zohlednění efektu pracovních dní je tomu naopak. Červnové maloobchodní tržby (bez aut) rostly totiž po zohlednění kalendářních vlivů nejrychleji v letošním roce a nadále tak potvrzují příznivý vývoj spotřebitelské poptávky.

Maloobchodní tržby tak podle analytiků pokračovaly v červnu v solidním růstu, jenž byl tažen především prodeji nepotravinářského zboží. „Domácnosti stále těží z nízkých cen a příznivého vývoje na trhu práce, kde míra nezaměstnanosti klesá ke svým dlouhodobým minimům a postupně se zvyšuje i dynamika mezd. Příznivé je, že tržby rostou ve všech hlavních sortimentech maloobchodu, dlouhodobě nejvyšší tempo však zažívá zásilkový a internetový prodej,“ konstatuje hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

obrázek
Zdroj: ČT24
S tím, jak se firmám finančně daří a zároveň se jim nedostávají noví zaměstnanci, jsou nuceny zvyšovat mzdy. Ekonomický růst se tak konečně promítá i do životní úrovně českých domácností.
Petr Dufek
ekonom ČSOB

Ve srovnání s minulým rokem je ale podle analytiků třeba počítat s určitým zpomalením tempa meziročního růstu maloobchodních tržeb: prodeje jsou již tak velmi silné a jejich růst nemůže zrychlovat donekonečna. „Prozatím si však spotřebitelská poptávka udržuje příznivé tempo a v první půlce letošního roku tržby meziročně přidaly o 6,6 procent. Mírně jim však pomáhají již zmíněné kalendářní vlivy, bez kterých by tržby v první polovině roku rostly o 5,3 %, což je dynamika, kterou lze očekávat pro letošní rok,“ dodává Seidler.

Maloobchodní tržby solidně rostou již delší dobu, základna pro meziroční srovnání se zvyšuje a prodeje se tak nemohou zrychlovat donekonečna. Nicméně z pohledu prodejců by mělo být letošní druhé pololetí i tak značně příznivé.
Radomír Jáč
hlavní ekonom Generali Investments CEE

Tržby rostly ve všech hlavních sortimentech maloobchodu

V internetových a zásilkových obchodech rostly tržby o 22,3 procenta, větší zájem spotřebitelů o nákupy se ale podle ČSÚ projevil také ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím. Nejrychlejší růst vykazovaly obchody se zbožím pro domácnost, kterým tržby vzrostly o téměř devět procent.

O 7,3 procenta měly vyšší tržby prodejny počítačového a komunikačního zařízení. Více lidé utratili také za oděvy a obuv, výrobky pro kulturu, sport a rekreaci či farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 4,8 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,8 procenta.

Podle ekonoma Dufka utrácíme nejen více, ale také lépe.  „Dá se říci, že utrácíme lépe, tak trochu více za některé jiné zboží, za které jsme před tím neutráceli, třeba před dvěma lety. A to se týká především vybavení domácnosti. Dá se říci, že jsme právě na vrcholu cyklu, který začal někdy před rokem a půl, kdy obnovujeme spotřebiče, nábytek,“ konstatuje.

Maloobchod v červnu 2016
Zdroj: ČT24

Tento cyklus podle něho jen tak rychle neskončí. „Může pokračovat klidně ještě rok dva, dokud se české ekonomice bude dařit, nezaměstnanost bude nízká a dokud nám budou zrychlovat mzdy. Ono je to i úzce spojené s tím, jak se vyvíjí realitní trh, a ten prožívá neuvěřitelná léta,“ dodává Dufek.  

V červnu pokračoval také růst prodejů motorových vozidel, zde ale vždy hraje významnou roli počet pracovních dní. Za zmínku v tomto ohledu stojí meziroční propad nových automobilů na českém trhu za měsíc červenec, jenž byl ohlášen před několika dny: propad v červenci činil 12,5 procenta. To je v ostrém kontrastu s výrazným růstem prodejů, jenž byl reportován za dlouhou řadu předchozích měsíců.

„Samozřejmě letošní červenec čelil nepříznivým kalendářním efektům, neboť na slabších prodejích automobilů se projevil nižší počet pracovních dní, nicméně slabší výsledky za červenec zároveň připomínají, že silný růst prodejů automobilů nemůže pokračovat donekonečna a s určitým zpomalením růstu těchto prodejů je pro letošní druhé pololetí asi třeba počítat,“ vysvětluje ekonom Jáč.