Problémy registru poškozují dopravce, bude je stát muset odškodnit?

Praha - Přetrvávající problémy centrálního registru vozidel mohou ovlivnit červencový prodej nových aut. Část zákazníků by se mohla rozhodnout nákup nového vozu odložit. Velké obtíže nefungující registr způsobuje také dopravním firmám. Ty obvykle počítají s okamžitým nasazením nakoupených vozidel a fakt, že s nimi nemohou jezdit, jim způsobuje ztráty. Jejich kompenzaci by podle Sdružení automobilového průmyslu mohly dokonce žádat od státu. Ministr dopravy Dobeš ujišťuje, že registr už zítra fungovat bude.

Prodejci nových vozů v současnosti prakticky nemohou předávat prodaná auta zákazníkům, protože nemají přidělenou registrační značku a majitelé nejsou uvedeni v technickém průkazu. „Nejurgentnější případy řešíme pomocí převozních značek, ale jen ve velmi omezeném počtu. Jinak nám nezbývá než čekat,“ uvedla mluvčí zastoupení Peugeotu Radka Matthey. Tímto způsobem je však možné dočasně obcházet nefungující registr pouze u aut pořízených fyzickými osobami. Například autobus s převozní značkou nemůže odvést turisty na dovolenou do zahraničí.

„Horší situace je u užitkových vozidel – nákladních automobilů a autobusů – kde je nutno počítat se škodami, které vznikají dopravním firmám,“ potvrdil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. „Nákupy vozidel těchto kategorií jsou totiž plánovány na určitý den a dopravci počítají s okamžitým nasazením těchto vozidel. Vzniká jim ztráta na zisku, je nutno platit řidiče, kteří nemají čím jezdit, platit penále za neuskutečněné dopravy,“ dodal Šípek. Narůstá tak riziko, že budou škody způsobené nefunkčností registru vymáhat po státu.

Nefunkčnost registru doléhá i na prodejce ojetých vozů

„Omezení dopadají i na prodej ojetých vozů, zejména se to týká našich referentských vozů, které nemůžeme odhlásit, a tudíž prodat zákazníkům,“ dodala Matthey. Problémy registru omezují i další aktivity automobilek, například přihlašování vozů pro testování novináři a pro firemní flotily. 

Dovozci i domácí automobilky navíc podle mluvčího Fordu Martina Linharta nemohou získávat aktuální informace o reálných registracích, které jsou pro ně velmi důležitým pracovním nástrojem. Podobně se vyjádřil také generální ředitel českého a slovenského Opelu Pavel Šilha, podle kterého jsou údaje o registracích podkladem pro řízení obchodních aktivit.

Rozhovor s Antonínem Šípkem (zdroj: ČT24)

Dodavatel dostal od státu ultimátum

S problémy se kvůli nefunkčnímu centrálnímu registru vozidel potýkají i silniční dopravci, kteří nemohou využívat nakoupené, ale nepřihlášené tahače. Denně tak přicházejí až o 12 tisíc korun, které budou zřejmě požadovat od státu uhradit. Nový registr vozidel měl po týdenní lhůtě vyhrazené pro přechod ze starého systému začít fungovat v pondělí. Zhruba po hodině provozu ale zkolaboval a do dneška má výpadky. Například v Praze není stále možné auto přihlásit.

Návrat k původnímu registru se nekoná, zítra vše pojede

Návrat k původnímu centrálnímu registru vozidel se nekoná. Provozovatel nového systému - společnost ATS-Telcom - fungování registru vylepšila a ten je nyní mnohem rychlejší. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Dílčí chyby, které v současném systému přetrvávají, má podle něho dodavatel systému opravit. „Systém zítra fungovat bude,“ zdůraznil na tiskové konferenci Dobeš.