Podnikatelé podporují častěji sport a charitu. Na kulturu se zapomíná

Spíš sport než výstava. Podnikatelé příliš často umění nepodporují (zdroj: ČT24)

Spojení podnikatelů a kultury je v českém prostředí stále poměrně vzácné. Místo výstav nebo koncertů posílají čeští byznysmeni peníze raději sportovním klubům nebo na charitu. Na významné počiny tak chce upozornit i sedmnáctý ročník soutěže EY Podnikatel roku, který nově předá cenu České televize za podnikatelský přínos kultuře a umění.

Mezi tuzemskými byznysmeny je mecenášů umění stále málo. Jednu z výjimek představuje například hudební festival Bernfest v jihočeských Bernarticích. Jeho pořádání financují z velké části místní podnikatelé. Vstupné je pak zcela dobrovolné.

„Bohužel podnikatelé v České republice příliš kulturu a kulturní instituce nepodporují,“ potvrzuje Jiří Pospíšil, který působí ve správní radě Nadace Jana a Medy Mládkových, která stojí za muzeem na Kampě. „V zásadě od podnikatelů dostáváme v součtu jeden až 1,5 milionu korun ročně,“ přiblížil Pospíšil. Při ročním rozpočtu zhruba 20 až 25 milionů tak jde o „výrazně menšinovou částku“.

Odpovědnost za financování kultury v Česku dosud leží na státu, kterému ale peníze často nestačí. V mnoha západních zemích, například ve Spojených státech, se naopak umění opírá především o soukromé zdroje.

„Propojení podnikatelů a veřejné sféry je zásadní. V kultivovaných zemích, kde mnoho let funguje demokracie a kde mají v tomto náskok, to je nezbytná věc,“ okomentoval textař Michal Horáček.

Ocenění pro podnikatele, kteří za kulturou stojí

Právě na podnikatele podporující kulturní dění se zaměří nová kategorie soutěže EY Podnikatel roku. Cena České televize za podnikatelský přínos kultuře a umění bude společně s ostatními tituly udělena v únoru.

Speciální porota bude vybírat držitele ceny především na základě speciálních kritérií. Zohlední například to, jestli podnikatel směřuje podporu ke kultuře dlouhodobě, ale také odvahu podpořit začínající a inovativní projekty nebo společenský přínos projektu, ať už pro region, nebo místní komunitu.

Podnikatel by měl být iniciátorem podpory, osobně se zasazovat o realizaci projektu, být klíčovou osobností jeho dlouhodobého trvání. V potaz se bude brát i výše finanční podpory, a to s přihlédnutím k hospodářským výsledkům společnosti podnikatele.

V porotě zasedne generální ředitel České televize Petr Dvořák, zpěvák a textař Daniel Bárta, kreativní ředitel Studia Najbrt Aleš Najbrt, filmový producent Lucky Man Films David Ondříček a majitel HOBRA-Školník a zakladatel Agentury pro rozvoj Broumovska Jan Školník.