Obchodní inspekci chybí právníci na spory spotřebitelů a prodávajících

Události ČT: Spotřebitel ve sporu s prodejcem se může obrátit na ČOI (zdroj: ČT24)

Na Českou obchodní inspekci se obrátily od začátku února desítky lidí kvůli sporu s prodejci. Nově totiž mezi agendu inspekce spadá mimosoudní řešení těchto sporů. Zatím ale inspekci brzdí nedostatek právníků. Místo osmnácti jich má deset.

Novou povinnost zabývat se problémy spotřebitelů přinesla České obchodní inspekci (ČOI) novela zákona o ochraně spotřebitele. „Každé podání musíme vyřešit ve lhůtě devadesáti, maximálně 180 dnů. Budeme se snažit, aby to bylo vyřešeno včas,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Aktuálně může práci inspekce brzdit to, že má v novém oddělení pracovat osmnáct právníků, ale zatím je přijatých pouze deset z nich. Ročně by přitom měla inspekce posoudit i tisíce žádostí, jen za první únorové dny ji oslovily desítky lidí. Nejčastěji šlo o reklamaci, zamítnutou možnost do čtrnácti dnů odstoupit od kupní smlouvy nebo nespokojenost se zájezdy od cestovních kanceláří.

Příkladem je snaha vrátit zboží pořízené na předváděcí akci. Kupující chce záhy od nákupu odstoupit, ale na doporučené dopisy ani telefonáty nikdo z dotyčné firmy nereaguje. Pro řadu takových lidí, často seniorského věku, může být nová služba obchodní inspekce cestou, jak se přiblížit nápravě.

Na soud se při problémech obrací jen část spotřebitelů

Podle ministerstva průmyslu se totiž lidé díky novele snadněji domohou svých práv. Na soudy se obrací jen část nespokojených zákazníků. V roce 2014 zaznamenalo ministerstvo spravedlnosti přes třináct set soudních sporů, v loňském roce jejich počet klesl na 836. „Nepanuje příliš velká důvěra, že za náklady na soudní řízení opravdu dosáhnou výsledku, který potřebují,“ zmínil právník dTestu Miloš Borovička.

Nicméně úspěch u inspekce neznamená automaticky úspěch u prodejce. Pokud rozhodnutí úřadu nepřijme, bude se spotřebitel muset obrátit na soud.