Nepozornost při placení povinného ručení se nemusí vyplatit

Praha - V České republice jezdí přes sedm milionů motorových vozidel. S rostoucím počtem aut však narůstá i riziko nehody, a tak je třeba myslet na odpovídající pojištění. Rozhodně se vyplatí myslet na včasné zaplacení povinného ručení, které si musí podle zákona sjednat každý vlastník nebo spoluvlastník vozidla. Řidič, který povinné ručení nemá a zaviní dopravní nehodu, nejenže musí zaplatit veškerou škodu, ale navíc tímto spáchá přestupek s možnou 20tisícovou pokutou a nemusí se až rok podívat za volant. Labyrintem povinného ručení a havarijního pojištění provedl diváky i pořad Suma sumárum.

Pokud řidič povinné ručení nemá a nabourá, zaplatí za nabouraná auta, zničená svodidla, přivolanou sanitku, bolestné, trvalé následky, ale třeba i ušlý zisk. Škody se mnohdy mohou vyšplhat až do řádu desítek milionů, třeba když šofér nabourá do kamionu převážejícího cenné zboží. 

Veronika Hodačová, Policejní prezidium ČR

„Mluvíme o škodě na zdraví, mluvíme o škodě na vozidle… Ale samozřejmě může vzniknout i škoda na pozemní komunikaci, na životním prostředí. Pokud uniknou pohonné hmoty z vozidla do nějakého vodního toku, tam můžou být škody ještě mnohonásobně vyšší.“ 

Například paní Kosevová platí povinné ručení za své auto každé pololetí. Nevšimla si ale, že splátka se jí navýšila o 170 korun. Poslala stejnou částku a dál žila v domnění, že má vše řádně zaplaceno. Poté se však stala účastníkem havárie a dostala se do problémů: „Zjistila jsem, že mi pojišťovna vypověděla smlouvu. Od kanceláře pojistitelů jsem dostala informaci, že i když nejsem viníkem nehody, musím vše uhradit, jinak by mě dali k dalšímu vymáhání. A poté, co se určí viník nehody - a nebyla bych to já - tak by mi peníze zase vrátili zpět.“ 

Petr Svoboda, ředitel produktového managementu, Česká pojišťovna

„Když nemáte povinné ručení, tak platíte všechny škody, které jste nehodou způsobil. To znamená jak škody na vozidle, které jste naboural, tak samozřejmě škody na zdraví člověka, kterého jste případně zranil, a samozřejmě i ušlý zisk. A taková škoda může být až v řádech desítek milionů korun.“

Za ty, co nemají sjednáno povinné ručení, platí škody Česká kancelář pojistitelů. Následně pak po nich peníze za celkovou škodu vymáhá. Proto je lepší pořádně číst dopisy od pojišťovny a pokud se objeví jakékoliv nejasnosti, je lepší do její kanceláře zavolat. Je třeba myslet také na to, že nezaplacené povinné ručení pak opět vybírá Česká kancelář pojistitelů. Ta pokud se ozve až po několika letech, penále a pojistné se může vyšplhat do mnohem vyšších částek, než by činilo samotné povinné ručení. 

Slovníček pojmů 

Havarijní pojištění může krýt:

  • riziko havárie
  • riziko odcizení
  • riziko živelní

Při nehodě je nutná účast policie v případě, že součástí nehody je:

  • úmrtí, zranění
  • škoda na majetku třetí osoby kromě poškozených automobilů
  • škoda na pozemní komunikaci
  • škoda nad 100 tisíc korun na vozidle a přepravovaných věcech

Povinné ručení = pojištění zodpovědnosti z provozu vozidla:

  • podle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je musí majitel automobilu uzavřít, pokud chce vozidlo provozovat k jízdě po pozemních komunikacích. Z pojištění jsou hrazeny škody, které způsobí pojištěný jiné osobě při jízdě autem na majetku a zdraví, jde tedy o pojištění odpovědnosti. Pokud tedy způsobíte havárii, pojišťovna za vás zaplatí například opravu auta, které jste poškodili. Neuhradí tedy škodu na vašem vozidle. Tyto škody kryje havarijní pojištění, které si každý majitel může, ale nemusí uzavřít.

Havarijní pojištění:

  • kryje škody na vlastním vozidle, případně i jeho odcizení

Spoluúčast:

  • procento ze škody, kterou bude hradit pojištěný
  • existuje u povinného ručení i havarijního pojištění

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 11 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 20 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
včera v 07:07

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
21. 12. 2025

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025
Načítání...