Nejvyšší kontrolní úřad považuje náklady na stavbu silnic za přemrštěné

Praha - Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny se bude dnes na svém jednání zabývat výtkami Nejvyššího kontrolního úřadu ke stavbě silnic a dálnic v Česku. Úřadu se nelíbí především vysoká cena budovaných projektů. Její zvyšování podle jeho zástupců způsobuje laxní přístup úřadů.

Liniové stavby se v České republice staví mnohem dráž než v okolních státech. Alarmující je především srovnání Hospodářských novin, ve kterém se zaměřily na českou dálnici D8 od Ústí nad Labem k německé hranici a norský úsek E 39 z Trodheimu k západnímu pobřeží státu. Zatímco norská vláda zaplatila za jeden kilometr silnice v komplikovaném terénu a s množstvím tunelů v přepočtu 252 milionů Kč, o poznání méně náročná stavba v Česku vyšla na 520 milionů korun. Podobně nevýhodně pro Českou republiku vychází i porovnání české D8 s navazující německou A17. Němci zde za stejnou cenu postavili téměř dvojnásobný dálniční úsek.

Vysoké náklady na výstavbu dálnic v ČR se proto staly terčem kritiky Nejvyššího kontrolního úřadu. Jeho předseda vidí hlavní důvod v přístupu úředníků: „Celý proces výstavby je poznamenán tím, že na začátku padlo nějaké rozhodnutí a teď už stavíme, ať to bude stát, co to bude stát. Investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic ČR, se už v průběhu stavby příliš nezajímá o to, zda to jde udělat levněji, hlavně, aby se stavělo a ta dálnice už byla dokončená. Peníze v tuto chvíli nehrají roli.“

Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR má začít fungovat v roce 2007 73,7 kilometrů nových komunikací, jejichž hodnota přesáhne 35 miliard korun. V současnosti se pracuje na výstavbě celkem 330 kilometrů silnic, z čehož třetinu tvoří dálnice.