Likvidace značení na hranicích po vstupu do Schengenu bude obtížná

Praha/Krompach - Vstup České republiky do schengenského prostoru nebude bez komplikací. Problematické bude zejména odstraňování dopravního značení a budov hraničních přechodů, které by měly zmizet nejpozději do konce roku 2009. Vyvstává ale otázka, kdo rozsáhlé změny zaplatí.

Změny na dálnicích a silnicích první třídy bude financovat stát. Úpravy komunikací druhých a třetích tříd by měly zaplatit kraje. Místní silnice spadají přímo pod kompetenci obcí. Zejména ty se ale brání a zdůrazňují, že jejich rozpočty jsou omezené a financování podobných zásahů by znamenalo odložení jiných investic.

Jen Jihočeský kraj vyčíslil nutné úpravy na sedmi hraničních přechodech, které spravuje, na 3 miliony korun. Na likvidaci by se měli podílet krajští silničáři. Podle nich bude ale celý proces velmi technicky náročný. Situaci zkomplikují na řadě míst historické překážky a také nutnost žádat o povolení zásahu stavební úřad.

Na mnoha místech republiky začne po rozšíření Schengenu přes dříve pouze turistické hraniční přechody proudit automobilová doprava. Silnice v malých obcích na ni však často nejsou připravené.

S řešením tohoto problému se nyní potýká mimo jiné obec Krompach na Liberecku. „Silnice v naší obci byla kdysi uzavřena, stály tam dráty a závory a nikdo ji neudržoval. V současné době je pouze třímetrová a je zapotřebí, aby byla alespoň šestimetrová, nebo dvouproudá tak, aby se tam vešli cyklisté i pěší turisté. My jako obec si nemůžeme vzít na svědomí to, že tam pustíme automobily, byť jen do 3,5 tuny,“ popisuje komplikace starosta Krompachu Václav Holan. O zprovoznění komunikace je podle něj možné uvažovat v horizontu pěti až deseti let.

Kontroly by měly z hraničních přechodů zmizet v souvislosti se vstupem České republiky do schengenského prostoru 21. nebo 22. prosince. Ve stejné době by se mělo změnit také dopravní značení, aby mohla doprava přes hranice proudit plynule.