Praha/Krompach - Vstup České republiky do schengenského prostoru nebude bez komplikací. Problematické bude zejména odstraňování dopravního značení a budov hraničních přechodů, které by měly zmizet nejpozději do konce roku 2009. Vyvstává ale otázka, kdo rozsáhlé změny zaplatí.
Likvidace značení na hranicích po vstupu do Schengenu bude obtížná
Změny na dálnicích a silnicích první třídy bude financovat stát. Úpravy komunikací druhých a třetích tříd by měly zaplatit kraje. Místní silnice spadají přímo pod kompetenci obcí. Zejména ty se ale brání a zdůrazňují, že jejich rozpočty jsou omezené a financování podobných zásahů by znamenalo odložení jiných investic.
Jen Jihočeský kraj vyčíslil nutné úpravy na sedmi hraničních přechodech, které spravuje, na 3 miliony korun. Na likvidaci by se měli podílet krajští silničáři. Podle nich bude ale celý proces velmi technicky náročný. Situaci zkomplikují na řadě míst historické překážky a také nutnost žádat o povolení zásahu stavební úřad.
Na mnoha místech republiky začne po rozšíření Schengenu přes dříve pouze turistické hraniční přechody proudit automobilová doprava. Silnice v malých obcích na ni však často nejsou připravené.
S řešením tohoto problému se nyní potýká mimo jiné obec Krompach na Liberecku. „Silnice v naší obci byla kdysi uzavřena, stály tam dráty a závory a nikdo ji neudržoval. V současné době je pouze třímetrová a je zapotřebí, aby byla alespoň šestimetrová, nebo dvouproudá tak, aby se tam vešli cyklisté i pěší turisté. My jako obec si nemůžeme vzít na svědomí to, že tam pustíme automobily, byť jen do 3,5 tuny,“ popisuje komplikace starosta Krompachu Václav Holan. O zprovoznění komunikace je podle něj možné uvažovat v horizontu pěti až deseti let.
Kontroly by měly z hraničních přechodů zmizet v souvislosti se vstupem České republiky do schengenského prostoru 21. nebo 22. prosince. Ve stejné době by se mělo změnit také dopravní značení, aby mohla doprava přes hranice proudit plynule.