Prahy - České dráhy chtějí, aby jim kraje daly další peníze na krytí ztrát z provozování některých železničních spojů. Důvodem žádosti je zvýšení nákladů na železniční dopravu, za kterým stojí především skokové zvýšení cen pohonných hmot. Vedení krajů ale jakékoliv další platby odmítá. Informaci přinesl deník E15.
Českým drahám narůstá ztráta, kompenzaci chtějí po krajích
„Příčinou je skokové zdražování pohonných hmot a energií,“ zdůvodnil požadavek mluvčí drah Ondřej Kubala. Firma své propočty předložila krajům a chce, aby peníze doplatily. Dráhy mají s většinou regionů smlouvy o krytí ztrát až do roku 2010, ve kterých jsou zakotveny pevné částky zvýšené maximálně o inflační vlivy.
S jak vysokými ztrátami letos a příští rok musí dráhy počítat, lze jen odhadovat. Podnik údaje nechce zveřejnit s tím, že jde o pracovní materiál. U řady krajů však propad přesahuje 100 milionů korun. Jeden z největších propadů hlásí Jihomoravský kraj. „Pro příští rok vyčíslily dráhy ztráty na 1,027 miliardy korun,“ upřesnil tamní zastupitel pro dopravu Jaroslav Pospíšil. Oproti letošnímu roku to představuje 109 procentní nárůst.
Například v Libereckém kraji ale s vyšší úhradou ztrát zřejmě dráhy neuspějí. „Převyšují o desítky milionů smluvní taxy, ale my máme uzavřené smlouvy až do roku 2011,“ podtrhl mluvčí kraje Jiří Langer. U Karlovarského kraje neplánovaný propad činí 50 milionů korun. Ani jeden z krajů nemá takové příjmy, aby mohl drahám bez problémů uhradit jejich požadavky pro příští rok.
Aby mohly kraje požadavkům Český drah vyhovět, musel by jim pomoci stát. V případě, že se tak nestane, pocítí to cestující. „Pokud budou dráhy na svých požadavcích trvat, bude nutno omezit rozsah regionální železniční dopravy,“ uzavřel Petr Šedivý z odboru dopravy Krajského úřadu Jihočeského kraje.
Osobní železniční doprava v České republice je nesmírně ztrátová. Do červených čísel se firma dostává každý rok a ztráty se kumulují. Za dobu od založení Českých drah v roce 2003 do 30. června 2006 dosáhla celková ztráta podniku z osobní dopravy 10 764 milionů korun.