Češi vzali na milost ochucená piva. Je libo pivní mojito?

Praha - Vloni vzal náš konzervativní národ pivařů na milost radlery a ochucená piva. Pro dnešní sezonu si sládci připravili další překvapení. V nabídce najdeme pivo pampeliškové, brusinkové, nebo třeba s mátovou esencí koktejlu mojito. Pivní zvyklosti v Česku se tak postupně mění. Lidé si kupují více piva domů a neváhají utrácet právě za speciály a piva s příběhem.

Klasického točeného piva se v tuzemsku pije rok od roku méně. Jedinou dobrou zprávou pro výrobce je to, že český národ pivařů přestává být konzervativní. Sládci tak budou Čechy i letos lákat na nejrůznější příchutě a pivní speciály. Těch se jen za loňský rok v tuzemsku vypilo přes 40 milionů litrů. 

Kromě netradičních příchutí chtějí zákazníci i příběh. „Pivo bude ještě čtyři týdny ležet u nás ve sklepě a pak bude oficiálně naraženo při oslavě napoleonských bitev,“ řekla sládková ústeckého pivovaru Na Rychtě Martina Valterová. Pivo se bude jmenovat „Krvavé“ a má připomenout výročí bitvy s napoleonskými vojsky poblíž Ústí v roce 1813. „Lidi chtějí mít nějakou maminčinu kuchyni. Nechtějí univerzální piva. Člověk musí s tím pivem při výrobě žít,“ řekl místní sládek Jaroslav Rottenborn.

Cena piva se za posledních 20 let zdvojnásobila

Češi také méně pijí pivo v restauracích, zato si ho víc kupují domů. Důvodem může být i cena. Zatímco v supermarketu vyjde láhev desetistupňového moku zhruba na deset korun, u výčepu je to více než dvojnásobek. Zaplatit za dražší ochucená piva ale Čechům nevadí. 

Průměrná cena půllitru lahvové desítky
Zdroj: ČT24

Tržby pivovarů tak letos opět rostou - můžou za to právě nejrůznější ochucená piva, ale také vyšší cena. Půllitr lahvové desítky vloni opět vyskočil o deset haléřů. Za posledních dvacet let se jeho cena přibližně zdvojnásobila.

Zahraniční výrobci šli ale ještě dál - třeba v Chicagu už vyrábí pivo s příchutí pizzy. Pro Čechy možná dosti nepochopitelné, ale mezi místními je o ně obrovský zájem.

PET lavhe a plechovky už nejsou tabu

Mění se i oblíbené pivní obaly. Stále méně se pije pivo točené a lahvové. Naproti tomu už Češi nejsou skeptičtí k pivu v PET lahvích - těch kupují ročně o 80 procent víc. Nahoru šly i plechovky.

Nárůst prodeje oproti loňsku
Zdroj: ČT24

Pivo v číslech:

  • V posledních letech sice už nepijeme tolik piva jako dřív, přesto jsme s téměř 300 půllitry ročně pořád na špici světových statistik. Ještě před deseti lety jsme ale vypili v průměru téměř o dvacet litrů víc. 
  • Loni se v Česku uvařilo 1,8 miliard litrů piva. V naprosté většině (v 94 procentech) kupujeme klasické výčepní pivo a ležáky. Zvedá se ale podíl ovocných piv - loni narostl ke 3 procentům stejně jako u piva nealkoholického. 
  • Do roku 1990 byl v Česku jediný malý pivovar. První větší průlom nastal v roce 2000 a v posledních letech už minipivovary přibývají po desítkách. Letos je jich zhruba 160 a jejich obliba stále roste. Jejich výhodou jsou právě různé speciály. Podle Českého svazu minipivovarů přitom rozmach malých varen nekončí. Do tří let by jich mělo být po celé zemi až 220.

Příběh slavného minipivovaru se začal ve chlívku

Zrekonstruoval starou chalupu a v bývalém chlévě a prádelně začal vařit pivo. Uprostřed křivoklátských lesů tak vznikl minipivovar, který už vyvezl pár lahví i za hranice. „Dostal jsem se k tomu v padesáti letech, kdy už jsem viděl, že se blíží věk, že to buď udělám, nebo to neudělám nikdy,“ řekl majitel minipivovaru Martin Matuška.

Většinu kotlů a varen vyrobil svépomocí nebo s kamarády. Martin Matuška byl už zkušený sládek, který po revoluci učil vařit pivo kolegy v Japonsku, Tunisku nebo v Koreji. První zakázku tak měl vlastně dřív než první varnu. „Měl jsem už podepsanou smlouvu, že 15. května 2009 tam musí být dodané první tmavé pivo. No a my jsme tady ještě svařovali na začátku dubna po nocích,“ vypráví Matuška. Termín nakonec stihli a rozjeli výrobu. Začínali s 50 000 litry, dnes uvaří ročně zhruba dvakrát tolik. Na začátku dodávali do osmi restaurací, teď mají odběratelů 50. 

„Největší problém je časová náročnost. A to, že ta práce je pořád. I když dovaříte pivo, to není, že sednete do auta s čistou hlavou a jede se domů, ale pořád tady něco kvasí, pořád se musí na něco myslet,“ řekl sládkův syn Adam Matuška. A tak musí někdy vypomoct i babička. Ale vyplácí se. Pivo vařené na chalupě se dostalo i do restaurace, která je oceněná prestižní michelinskou hvězdou.