Berlín chce bránit technologické podniky před čínskými kupci

3 minuty
Události ČT: Když čínská investice není vítána. Německo brání technologické firmy
Zdroj: ČT24

Německá vláda chce důsledněji bránit, aby čínští investoři přebírali podniky, které vyrábějí vyspělé technologie. V týdnu už zastavila dva takové obchody. Tamní média uvádějí, že k tomu došlo po varování amerických tajných služeb. Peking však plány Berlína proti čínským investicím kritizuje.

Ještě v lednu 2014 vládlo nadšení, když německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel v Berlíně slavnostně otevíral první čínskou obchodní komoru v Evropě. Teď však dodává, že o čínské investice stojí jen za určitých podmínek.

„Musí jít o jasnou tržní perspektivu, snahu uspět na evropském trhu, a ne o politické motivy v oblasti průmyslu spojené s odlivem technologií směrem do Číny,“ uvedl tajemník německého ministerstva hospodářství Matthias Machnig.

Prodej výrobce robotů Kuka do čínských rukou ještě prošel, z dalších dvou obchodů ale sešlo. Na poslední chvíli zastavilo ministerstvo námluvy čínské strany s producentem svítidel Osram a firmou Aixtron, která dodává stroje na výrobu čipů. Podle deníku Handelsblatt dali Němci na radu amerických tajných služeb, které prý tvrdí, že technologii lze využít pro zbrojní průmysl.

Obě strany se dožadují rovných podmínek

Číňané nicméně doufají, že jejich firmy budou mít v oblasti investic rovné podmínky. „Podle pravidel by neměla do vzájemného obchodu zasahovat třetí strana,“ řekl mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lu Kchang.

Berlín přitom naopak volá po rovných podmínkách v Číně. Kritizuje hlavně systém takzvaných joint ventures, kdy západní firmy mohou fungovat jen v rámci společných podniků s Číňany.

„Samozřejmě i v tomto případě je cílem přesun technologií, snaha učit se od zahraničních investorů,“ říká profesor ekonomie se zaměřením na Čínu Hansjörg Herr.

Objem německých investic v Číně je šestkrát větší než těch, které míří opačným směrem. I proto se Herr přidává na stranu těch, kteří tvrdí, že jsou obavy spolkové vlády přehnané.

Rozdíl se ale díky hladu Pekingu po technologiích zmenšuje. Čínské firmy letos koupily už čtyřicet německých. Tedy víc než za celý loňský rok dohromady. A celkem za ně utratily přes deset miliard eur.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...