Vlak s nejdelší tradicí na českých a slovenských kolejích, která sahá až do 30. let minulého století, dostal ke svým osmdesátinám neobvyklý dárek. Lokomotiva, která stanula v čele spoje Slovenská strela, se představila v novém designu, upomínajícím na motorový vůz, který provoz vlaku v roce 1936 zahajoval, a je rovněž známý jako Slovenská strela.
V čele Slovenské strely vyjela Slovenská strela
Jubileum letos slaví vlastně dvě Slovenské strely. Říká se tak motorovým vozům řady M290.0, které ve 30. letech zahájily provoz expresu Praha–Bratislava, a České dráhy spolu s Železniční společností Slovensko (ZSSK) současně název dodnes používají pro svůj ranní spoj do Prahy a večerní do Bratislavy.
Nový design lokomotivy řady 380, která v čele moderní Slovenské strely jezdí, nyní spojil obě tradice, neboť upomíná na zmíněný motorový vůz. „Slovenská strela je mezi železničáři legendou, ať již jde o unikátní technické dílo v podobě motorového vozu řady M 290.0 dodnes zachovaného v kopřivnickém muzeu, nebo expresní spojení Bratislavy a Prahy, které dnes slaví 80. výročí. Proto si určitě zaslouží důstojné připomenutí tohoto jubilea,“ shrnul generální ředitel Český drah Pavel Krtek.
Slovenská strela – jeden název, mnoho různých podob
Slovenská strela ve své původní podobě jezdila pouze před druhou světovou válkou, během ní byl provoz motorových vozů zastaven kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce jezdila strela v některých letech opět s motorovými vozy, ale jen zřídka s původními M290.0 od Tatry. V 50. letech se na Slovenské strele objevovaly například vozy Ganz a vlak jezdil z Prahy do České Třebové spojený s dalším slavným expresem Ostravan. Stále častěji se ale Slovenská strela objevovala v podobě klasické soupravy s lokomotivou, a tak je tomu dodnes. Pouze v letech 2007–2009 a 2011 jezdil vlak Supercity Slovenská strela s jednotkou Pendolino.
V letech 2013 až 2015 se potom tradiční název dostal na spoj, který jezdil z Bratislavy až do severoněmeckého Binzu a v opačném směru z Berlína do Bratislavy (název se však používal pouze na slovenském a českém území). Od loňského prosince se ale Slovenská strela vrátila do tradiční trasy Praha–Bratislava, byť její souprava vzápětí přechází na jiný spoj, který jede do Hamburku. V současnosti činí jízdní doba mezi oběma metropolemi 3 hodiny 58 minut ve směru z Prahy a rovné čtyři hodiny v opačném směru. Původní Slovenská strela ujela svoji trasu v roce 1938 za 4 hodiny 18 minut, zastavovala však pouze v Brně.
Zvláštní lokomotiva pro slavný vlak – výjimka, ale ne jediná
Pevné spojení lokomotivy s konkrétním spojem, které přinesl nový design lokomotivy 380.013, není na české železnici obvyklé. Ale ne zcela odjedinělé. Zvláštní popis nesly například lokomotiva i vozy spojů D1 expres, které nakrátko zavedly dráhy v roce 2013 v naději, že by modernizace dálnice mohla do vlaků přenést část cestujících z aut.
Zvláštní design mají také některé lokomotivy, které jezdí s vlaky s dlouhou tradicí v zahraničí. Vzpomenout lze například lokomotivu 91101 britských Virgin Trains, která jezdí v čele tradičního expresu Flying Scotsman z Edinburghu do Londýna. Německý dopravce Vogtlandbahn zase provozuje lokomotivu s polepem na téma Praha, která se nárazově objevuje na mezistátních vlacích Mnichov–Praha.