Stávka v Německu opět zpozdila vlaky do ČR

Berlín/Praha - Strojvůdci v Německu už potřetí za poslední dva týdny stávkovali. Regionální i dálkové vlaky tam nejezdily do půl dvanácté dopoledne. Podobně jako při předchozích dvou výstražných stávkách měl i dnešní protest dopady na vlaky v Česku. Podle mluvčího Českých drah Petra  Šťáhlavského se ale stávka německých strojvůdců projeví až odpoledne, mezistátní vlaky z Německa totiž do Česka zatím nedorazily. Další informace ke zpožděným vlakům najdou cestující i na webových stránkách Českých drah.

„Pojedou zřejmě všechny spoje, ale nicméně pojedou se zdržením, které může být až tři hodiny. Předpokládáme zdržení čtyř mezistátních vlaků, které ráno měly vyrazit z Berlína nebo Hamburku, a v průběhu dne se budou následky stávky projevovat v České republice,“ uvedl dopoledne mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. První vlak, kterého se stávka dotkla, dorazil do Prahy místo v půl dvanácté až před třetí. Podobné je to i s dalšími spoji, jejichž zpoždění na hranicích u Děčína se pohybovalo kolem tří hodin.

Šťáhlavský cestujícím doporučil využít při cestě z Děčína a Ústí nad Labem do Prahy vnitrostátní spoje. Mezi Prahou a Brnem, resp. Břeclaví vypravily dráhy náhradní soupravy místo zpožděných vlaků, pro cesty dál do Vídně nebo Budapešti ale museli cestující počkat, až dorazí soupravy z Německa.

Stávka se pravděpodobně dotkne těchto vlaků:

  • EC 171 Hungaria Berlin - Budapešť
  • EC 173 Vindobona Hamburg - Villach
  • EC 175 Jan Jesenius Hamburg - Budapešť
  • EC 177 Johannes Brahms Berlin - Wien 

    Zdroj: ČD

Práci v Německu znovu přerušili strojvůdci jak německé státní železniční společnosti Deutsche Bahn (DB), tak šesti jejích největších soukromých konkurentů. Výjimkou byli stejně jako minulý pátek strojvůdci berlínské městské dráhy S-Bahn, která spadá pod DB.

Paradoxem je, že ač největší dopad má stávka na největšího dopravce – státem vlastněnou DB – strojvedoucí se bouří především kvůli podmínkám, ve kterých pracují zaměstnanci soukromých železničních společností. Odborářům jde totiž především o to, aby se vyrovnaly platové podmínky strojvůdců u soukromých dopravců s těmi u DB, kde mají odměny v průměru o 30 procent vyšší.

Poslední nabídku zaměstnavatelů dnes šéf GDL Claus Weselsky označil za „nestoudnost“ a „drzost“. Pohrozil proto rozšířením protestních akcí i na nákladní dopravu. „O tom, co teď leží na stole, nelze jednat,“ prohlásil.

V pondělí navíc skončí lhůta, dokdy mohou členové GDL hlasovat o přistoupení k časově neomezené stávce, která by železniční dopravu v Německu ochromila ještě výrazněji. Podle Weselského strojvůdci do té doby už stávkovat nebudou.

Vydáno pod