Šéf dopravní policie: Hlavní je prevence – na D1 i jinde

Praha – Preventivní opatření, která přinutí řidiče, ale i chodce chovat se na silnicích bezpečně, jsou podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha klíčová pro zlepšování situace na silnicích. Dopravní policie se pod Lerchovým vedením v uplynulém roce zaměřila také na stav silnic, kritizovala umístění tisíců dopravních značek a zkoumala silnice v místech, kde se staly smrtelné nehody. Za velkou zkoušku pro své muže a ženy považuje Tomáš Lerch modernizaci dálnice D1, na jejíž přípravě se i sami policisté podíleli.

Modernizace D1 – nová zkušenost pro řidiče i policii

Čtyři jízdní pruhy úzké tak, že je potřebná „odvaha“ k předjetí kamionu, a odkrytá vozovka v druhém jízdním pásu – tak probíhá modernizace dálnice D1. Zatím naplno propukla ve dvou úsecích na Vysočině a probíhá tam zcela bezproblematicky. Policisté již za sebou mají zkušenosti z přípravných etap, ale dosud nevědí, co vše je může čekat při náročném čtyřpruhovém provozu v jediné polovině dálnice. „Pro policii je to něco nového, taková rekonstrukce tu ještě nebyla,“ upozornil v Interview ČT24 ředitel Služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Policisté přesto při modernizaci dálnice zcela do neznáma nešli. „Dopravní policie se podílela na přípravě. V minulosti se připravovaly různé scénáře, spolupracovali jsme i při tvorbě dopravněinženýrských opatření,“ uvedl Lerch.

24 minut
Interview ČT24
Zdroj: ČT24

Jedna z výtek, které policisté loni kvůli prvním omezením na D1 slyšeli, přišla od stavebních dělníků. Ti si stěžovali, že řidiči nedodržují povolenou rychlost 80 km/h. Vzhledem k tomu, že auta během přípravných prací jezdila v těsné blízkosti dělníků, ti nepříjemně pociťovali především kaménky od aut odlétávající. Podle Tomáše Lercha se policistům nakonec podařilo zajistit, že řidiči zpomalili. Zdůraznil přitom, že nešlo pouze o zviditelnění policistů u dálnice, které by řidiči vnímali jako hrozbu. „Hledali jsme řešení, která by řidiče přinutila zpomalit,“ poukázal šéf „dopraváků“.

Nejdřív prevenci, potom pokutu

Tomáš Lerch zdůrazňuje, že je ve snaze o bezpečnost na silnicích prevence klíčová. Ocenil návrat dopravní výchovy do škol a poukázal, že se policisté snaží bezpečnost zajistit například hledáním problematických míst na silnicích. „Za rok 2013 dali naši inženýři asi 13,5 tisíce podnětů k nápravě ve smyslu úpravy, opravy, změny dopravního značení,“ přidal se ředitel dopravní policie ke kritikům přebujelého a nepřehledného dopravního značení. Současně podle něj v posledním roce policisté posuzují stav silnic v místech, kde se staly tragické nehody. I ten totiž může hrát zásadní roli: „Často může dojít k tomu, že řidič poruší nějaké pravidlo, přejede do protisměru, sjede mimo komunikaci. Na druhou stranu by komunikace měla být trochu ‚odpouštějící‘ vůči němu.“

Navzdory časté kritice míst, kam se policejní hlídky staví například kvůli kontrole rychlosti, je Tomáš Lerch přesvědčen, že když dojde na restriktivní roli policie, vesměs je na silnicích používána vhodným způsobem. „Dochází k tomu, že nám občan pošle místo, které se mu jeví jako zbytečné, že spíše svádí k rychlosti, a proto se vybírá. Když vybereme analýzu daného místa, probereme to s konkrétním vedoucím dopravního inspektorátu, zjistíme, že tam důvod je. Občanovi potom zdůvodníme, proč se tam provádí výkon,“ řekl Lerch.

Reflexní prvky s „příplatkem“ 2000 korun?

Že budou policisté benevolentní a půjde jim především o prevenci, slibuje Tomáš Lerch i pro případné zavedení povinných reflexních prvků pro chodce. O ně dopravní policie usiluje a společně s ministerstvem dopravy připravuje novelu silničního zákona. „Výsledkem je návrh úpravy konkrétního paragrafu zákona o silničním provozu, který navrhuje stanovit povinnost chodci za snížené viditelnosti, pokud se pohybuje na okraji vozovky nebo na krajnici v místech, kde není veřejné osvětlení, nebo je vypnuté, mít na sobě reflexní prvek nebo reflexní oděv tak, aby byl viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu,“ přiblížil ředitel dopravních policistů.

Lerch považuje povinné reflexní prvky za jediný způsob, jak zajistit bezpečnost chodců: „Čísla za letošní zimu ukazují, že stále velké procento chodců si vlastní bezpečnost ne zcela uvědomuje.“ Bývalý ředitel ministerského oddělení BESIP Roman Budský, který povinné reflexní prvky rovněž prosazoval, poukázal na sedminásobné snížení počtu mrtvých chodců v Estonsku během deseti let po zavedení podobného pravidla.

Přes sliby o preventivní funkci pravidla o reflexních prvcích však Tomáš Lerch přiznal, že se opomenutí může chodcům výrazně prodražit. Policisté ho budou moci pokutovat v rámci tzv. ostatních přestupků. Za ně mohou udělit pokutu až 2000 korun.

Ilustrační foto
Zdroj: Stanislav Peška/ČTK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 46 mminutami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 1 hhodinou

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 4 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 7 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 7 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 11 hhodinami
Načítání...