Praha - Ministerstvo dopravy dokončilo věcný záměr zákona, který počítá se zavedením řidičských průkazů na zkoušku. Začínající řidiči by dostali oprávnění na dva roky, při případném dosažení osmi bodů by o něj zase přišli. Právě začátečníci za volantem chybují nejvíce a zaviní nejvíc smrtelných nehod. Návrhem, který sleduje podobnou praxi, jaká už dnes platí v Německu, se nyní bude zabývat vláda.
Řidičské průkazy jen na zkoušku se blíží do praxe
Řidičům s praxí do 5 let připadne na vrub až 30 procent nehod na českých silnicích. Jde především o ty mezi 15 až 30 roky. S postupem let a přibývajícími zkušenostmi statisticky klesá pravděpodobnost riskantního jednání a zavinění nehody. Jako zajímavost působí výsledky mezinárodního průzkumu v 16 zemích, podle nichž si čtvrtina držitelů řidičského průkazu myslí, že by už testy znovu neudělala.
Za posledních dvacet let vzrostl počet řidičů v České republice zhruba o dva miliony, oprávněním usednout za volant disponuje více než polovina obyvatel. S tím souvisí výrazně stoupající hustota provozu na silnicích za posledních deset let.
Nehody podle věku řidiče:
- do 20 let - 5 %
- 21-29 let - 18 %
- 30-39 let - 20 %
- 40-49 let - 15 %
- 50-59 let - 11 %
- 60-69 let - 6 %
- nad 70 let - 3 %
- nezjištěno - 22 %
(Zdroj: Policejní prezidium)
Změny se mají dotknout také vydávání řidičských průkazů, což bude mít dopad jak na zkušební komisaře, tak na samotné uchazeče o průkaz. Zkušební komisaři by měli být pod státním dohledem, zkoušky budou dvoukolové - nejprve bude muset adept uspět na cvičišti a teprve pak půjde na zkoušku do reálného provozu. V České republice funguje zhruba 2 800 autoškol. Udělat si řidičský průkaz skupiny B pak stojí nejčastěji od šesti do 14 tisíc korun.