Rakouské soukromé expresy dostanou přípoj do Prahy

České Budějovice – Rakouská železniční společnost Westbahn, která v příštím roce začne konkurovat Rakouským spolkovým drahám (ÖBB) na vytížené hlavní trase z Vídně přes Linec do Salcburku, nabídne cestujícím také kombinovanou dopravu do Česka. V Linci totiž budou mít soukromé expresy dvakrát denně přípoj do Českých Budějovic a Prahy. Tentokrát ale nepůjde o přímou konkurenci rychlíkům ÖBB a ČD, nýbrž o autobusy. Železniční trať, která prochází rekonstrukcí, je totiž zatím tak pomalá, že se soukromému dopravci nevyplatí jezdit po ní, přestože autobusy budou mít k dispozici pouze státní silnice.

Zavedení doplňkové sítě autobusů prostřednictvím dceřiné firmy Westbus oznámil dopravce Westbahn čtvrt roku před zahájením provozu vlaků, které mají představovat první konkurenci státem vlastněným ÖBB. Autobusy budou navazovat na vlaky a cestující dovezou například do Štýrského Hradce nebo Villachu, pojedou i do zahraničí – kromě Prahy také do Mnichova.

Podle sdělení Westbahn budou jízdní řády spojů k dispozici až v listopadu, zatím firma počítá s tím, že její autobusy z Lince do Prahy dojedou za 3 hodiny a 50 minut. Budou tak zhruba o hodinu rychlejší než přímé rychlíky, jejichž jízdu v současnosti významně zdržují práce na trati z Prahy do Českých Budějovic. Za jízdu zaplatí cestující v autobusu stejně jako v rychlíku – 19 eur.

Společnost Westbahn se stane prvním železničním dopravcem, který bude v Rakousku v dálkové dopravě konkurovat ÖBB. Z Vídně do Salcburku bude jezdit každou hodinu, jako konkurenci netrakčním rychlostním jednotkám Railjet a soupravám Intercity/Eurocity sestaveným z rekonstruovaných vozů spolkových drah chce nasadit dvoupodlažní jednotky typu Stadler DOSTO (dříve KISS). Dnes je používají například Švýcarské spolkové dráhy na spojích kategorie Interregio. Westbahn chce konkurovat především cenou, hovoří o jízdenkách prodávaných za polovinu standardního tarifu ÖBB pro druhou třídu.

Letos jezdí na trase Praha–Linec pouze jeden pár přímých vlaků. V příštím roce může přibýt druhý, ten ale bude formálně veden pouze do pohraničního Summerau, dále by však měla souprava pokračovat v podobě přímých vozů.

Kombinace železniční a autobusové dopravy není nevídaná – a to ani v Česku. Dva roky jezdí autobusy z Prahy do Norimberku, které společně provozují České dráhy a Německé dráhy (DB). Konkurují přímým železničním expresům, které jedou o hodinu déle a na německém území je provozuje soukromá společnost Vogtlandbahn. Autobusové přípoje ke svým vlakům z Prahy chce na severní Moravě zavést také firma Regiojet.

  • 63300 » Na trase Praha-Norimberk začal jezdit autobus Českých drah

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 6 mminutami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 32 mminutami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 4 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 6 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 6 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 11 hhodinami
Načítání...